A legújabb közlekedési baleset-statisztika tanulságai

A Központi Statisztikai Hivatal jóvoltából immáron a teljes előző évre érvényes statisztikát megismerhettük, már ami az útbiztonsággal és a közúti baleseti statisztikákkal kapcsolatos.

Az adatok igen furcsa kettőséget tükröznek: egy részük üdvözölendő, míg másik részük elszomorító - legalábbis az előző évek számaival összehasonlítva. Elszomorító például az adat, hogy tavaly még 5 százalékkal sem történt kevesebb baleset, mint 2010-ben (21.000 helyett kicsivel több, mint 20.000), annak ellenére, hogy mind a gépkocsik száma, mind a benzinára miatt használatuk mennyisége csökkent.

Egyéb konklúziók

Ezzel szemben 638-ra csökkent a halálos balesetek száma (az év fekete hónapja november volt), amely, 14 százalékkal kevesebben tavalyi számoktól. Ha ezt összevetjük az EU által minden tagországba végzett, 10 éves felméréssel, akkor arra juthatunk, hogy a közlekedés-biztonság fejlődésével sokkal gyorsabban csökken a balestek súlyosságának mértéke, mint a balesetek száma. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gépkocsik egyre biztonságosabbak, egyre jobban védik meg a bennük tartózkodók életét. Azonban a kocsiban (főleg súlyuk növekedés folytán) egyre nagyobb kár is keletkezik, amely megnöveli a CASCO biztosítások értékét - melyek ára mellékesen tavaly év végén jó egyharmaddal zuhant.

Szintén pozitív fejlemény, hogy immáron csak minden tízedik balesetet okoztak ittas vezetők, amely harmadik éve komolyan javuló tendenciát mutat. Új csúcsra mászott viszont a gyorshajtás: a csattanások 28 százalékát a szabályszegés eme formája okozta. A legtöbb balesetet közlekedési részarányokat tekintve ezúttal is a kerékpárosok okozták (11%), őket a motorosok követték ( 9%)- a gépkocsik 60 százaléka jóval kevesebb, mint a forgalmi használatuk gyakorisága.