A töréstesztek rideg valósága

A közlekedés-biztonság az egyik elsődleges szempont, amelyet egy gépkocsi vásárlásnál figyelembe veszünk.

A töréstesztek fontossága trend az évezredfordulóval kezdett egyre fontosabbá válni, most pedig jószerivel ha csak tehetjük, öt csillagosra értékelt gépkocsikat vásárolunk. Azonban ezen tesztek is roppant csalókák tudnak lenni. Pontosabban nem terjednek ki mindenre, egyes gyártók pedig hajlamosak a tesztekre kialakítani a modelljeiket - vagyis a teszten öt csillagot szereznek, de a való életben már nem szerepelnek ennyire jól.

Tesztek, és biztosítók

Az európai NCAP és nagy állami amerikai tesztpartnere sem a hátsó ütközést, sem a borulást nem vizsgálja - pedig utóbbi a balesetek húsz százalékban bekövetkezik. Szintén nem vizsgálják a nagy sebességű ütközést (56km/h-val mérik az eredményeket), illetve azt, ha egy tárgy csupán 20-25 százaléknyi felülettel érintkezik frontális becsapódásnál (ilyen egy fa, vagy egy betonoszlop, amely a frontális balesetek negyedében szerepel). A Cascóval foglakozó biztosítók viszont arra kíváncsiak, hogy valójában mennyire védi meg egy gépkocsi a benne ülők testi épségét, így az Egyesült Államok béli IIHS (Biztosítói Intézet a Gyorsforgalmi Utak Biztonságáért) utóbbi két tesztet sok, öt csillagos minőséget elért modellen elvégezte. Az eredmény kiábrándító: számtalan modellnél eltűnt a túlélőtér, illetve a légzsákok rosszul, vagy egyáltalán nem nyíltak ki. A szervezet 2014-ig adott haladékot a gyártóknak, hogy pótolják feltűnő hiányosságaikat – addig nem veszik el tőlük a már megszerzett öt csillagot, ám a casco árakban pár hónapon belül meg fog látszódni a változás. Volt persze kivétel is: a saját biztonságtechnikai nagylabort fenntartó Volvo modelljei itt is megszerezték az ötcsillagos minősítést, amely tovább növelte a skandináv gyártó biztonságáról alkotott legendákat.