Egy drága szerencsejáték: hitelre vásárolt gépjármű CASCO nélkül

Sokan úgy gondolhatják, hogy egy hitelre vett gépjárműre pénzkidobás CASCO biztosítást kötni. Nem árulunk el titkot: ők tévednek! Egy önhibából bekövetkezett töréskár, vagy az autó eltulajdonítása hatalmas veszteséget okozhat. Az előbbi esetében a javíttatás, az utóbbi esetében pedig a hitel visszafizetése állíthatja a tulajdonosokat komoly dilemma elé: mégis miből fizessem ki? Ezekben az esetekben nyújthat segítséget a CASCO biztosítás, továbbá más egyéb károk költséges rendezésénél is jó társ lehet. Az elmúlt években jelentősen csökkentek a CASCO díjak, így legyen szó új, használt vagy öregebb gépjárművekről, mindenképpen érdemes tájékozódnia a lehetőségeiről!

Az Aegondirekt.hu által több mint 36 ezer fő megkérdezésével készült kutatásból kiderült, hogy az emberek fele hitel segítségével vette meg a jelenleg is használt autóját. A felmérés arra is rávilágított, hogy az autótulajdonosok a gépjármű üzemeltetése kapcsán leginkább attól tartanak, hogy balesetet szenvednek más hibájából, de természetesen a baleset okozása és az autó eltulajdonítása is a fő félelmek között van. Az első eset viszonylag egyszerű: ha a károkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának terhére a vétlen fél kárát megtéríti a biztosító, egy szerencsésebb kimenetelű balesetnél csak az utánajárás és a javíttatás okozhat némi problémát. A másik két esemény azonban már más lapra tartozik, az idegeskedésen kívül jelentős veszteség is érheti az embert egy baleset okozása, vagy az autó ellopása esetén.

A CASCO hiánya egy hitellel terhelt autó esetében igen drága szerencsejátéknak tekinthető, mert minden egyes utazás, vagy parkolás kész anyagi csőd veszélyét hordozza magában. Egy javíttatás költsége sok esetben könnyedén elérheti akár az 500 ezer forintos nagyságrendet is, de rosszabb esetben az autó gazdasági totálkárosnak minősíthető, ha a rendbetétele irreálisan magas összeget emésztene fel. 

A hitelre vásárolt autó eltulajdonítása esetén borítékolható a hitelező pénzintézet hozzáállása: azonnali szerződésbontás, és a fennmaradó rész visszafizetése várható, ráadásul egy összegben. Ezek tudatában megdöbbentő az az adat, miszerint az autósok csupán 27 százaléka rendelkezik érvényes CASCO biztosítással, és nem bízza a véletlenre az autójával kapcsolatos kiadások alakulását.

Mivel az autókban viszonylag gyakran keletkezik törés-, elemi-, vagy lopáskár, melyek roppant költségesek is lehetnek, ajánlatos megkötni ezt a biztosítást, hogy ne a saját saját zsebünkből kelljen megfizetni ezeket a károkat. Sokakban jogosan merülhet fel a kérdés, hogy megéri-e öregebb gépjárműre is megkötni ezt a biztosítást. A Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület nevű civil szervezet szerint a válság miatt megnőtt az igény olcsóbb javításokra, így növekedett az alkatrészek feketepiaca. Éppen ezért vannak nagy veszélyben az öregebb gépjárművek is.  Ma már léteznek CASCO konstrukciók kifejezetten az idősebb gépjárművel rendelkezőknek, rendkívül rugalmasan, a biztosított által kiválasztott opciókkal lehet a legmegfelelőbbet összeállítani.