Folytatja a zuhanást a casco piac

Pár napja megjelent a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) legújabb negyedévi jelentése, amely általános felemelkedésről és a gépjármű biztosítások bukásáról számol be.

A jelentés alapvetően győzelmi hangnemet üt meg, ugyanis hosszú idő óta ez az első félév, ahol a biztosítási szektor infláció feletti (jelenleg 5,2 százalékos) növekedést volt képes produkálni. A válság utáni évek folyamatos visszaeséséhez képest ez az eredmény kifejezetten pozitív, igaz még mindig hatalmas az elmaradás: a 2006-os 473,2 milliárd után most csupán 435,9 milliárd forint volt a biztosítási piac bevétele, és reálértéken számolva még szembetűnőbb lenne a különbség. Azonban az adatok hosszú távú növekedést sejtetnek - egy kis hibával. Ugyanis a plusz túlnyomó részét a unit-linked életbiztosítások egyszeri befizetései adták - ezek az összegek a bankszámlák kamatozó képességének brutális megszorulásának hatására (megemelt tranzakciós adó, emelkedő kamatadó, többszörös alapkamat csökkentés) vándoroltak az életbiztosítási piachoz. Azonban ezek közel sem jelentenek a biztosítóknak állandó, vagyis hosszútávon tervezhető biztosítási forrást.

A nem életbiztosítási szegmens

A nem életbiztosítási szektornak a mostani volt az egyik legjobb negyedéve az elmúlt jó néhány évben. Bár az előző év hasonló időszakának adataihoz képest az idei második negyedévi mutató még mindig mínuszt mutat (1 százaléknyit), de az előző negyedévhez képest már pozitív a mérleg, ráadásul a 12 havi gördülő index is markánsan megindult előre. Azonban ennek ellenére a nem életbiztosítási üzletág immáron csupán a teljes piac bevételeinek 47 százalékát adta, míg egy évvel ezelőtt még 51 százalék felett volt. Ebben leginkább a gépjármű biztosítások visszaesésének van szerepe, ugyanis öt év alatt 53 százalékról 40 százalékra zuhant a részesedésük a nem életbiztosítási szektoron belül. Ez legfőképp az árak esésében materializálódott: a kötelező biztosítások átlagára egészen az idei évig folyamatosan csökkent (ráadásul 2012-őt kivéve igen komoly mértékben) és a casco átlagdíja is tavalyig évi átlagosan 10 százalék körüli esést volt kénytelen elkönyvelni. Az árak azonban már megindultak felfelé: a KGFB átlagdíja az idei első fél évben átlagosan 14-16 százalékot emelkedett, és további 5 százalék drágulás várható az év végéig (ám még így is hazánkban a legolcsóbb az öreg kontinensen) és a casco átlag díja is közel két számjegyű emelkedésnek indult. Igaz az így beállt évi 50-60 ezer forintos díjszint közel megfelel a vásárlói igényeknek - és pár éve még 100 ezres magasságban volt. Sokat spórolhatunk, ha cascónkat és KGFB-nket egyszerre kötjük meg.

Casco probléma

Bár a kötelező biztosítások bevételei is jelentős mértékben csökkentek (4,1 százalék), mégsem a KGFB szektor van a legnagyobb veszélyben. Messze a legnagyobb visszaesést ugyanis a casco piac produkálta: díjbevétele 2013 második negyedévében 12 százalékkal csökkent, míg a darabszám 4,1 százalékkal esett vissza (797 ezerre). Az első negyedévben sem voltak sokkal jobbak a mutatók: ott 11 százalékos díjbevétel visszaesés 7 százalékos szerződésszám csökkenéssel párosult. A folyamatos visszaesésnek több, hosszan tartó oka van. Egyrészt ezen adatok csupán a teljes körű casco szerződések díjbevételeinek eredményei, nincsenek benne a KGFB-hez köthető mini casco, illetve az egyéb, casco szerű, kifejezetten az öreg gépjárműveknek szóló biztosítások (Pl.: az Aegon által kínált All-In Gépjármű Biztosítás). Ezek a nem teljes védettséget garantáló, ám jóval olcsóbb megoldások egyre több öregebb vagy kevésbé értékes gépjárművön veszik át a casco helyét. Ezen felül egyre több devizahiteles autótulajdonostól veszik el a gépjárművét - amin a bank már természetesen nem folytatja a hitelező által kötelezően kiváltott és fizetett casco biztosítást. A gépkocsit devizahitelből vásárlók azért is vannak hatalmas bajba, mivel a gépjárművük már rég nem ér annyit, mint amekkorára a hitelteher nőtt, annak ellenére, hogy évekig fizették a részleteket.

Gépjárműpiaci krach

Komoly szerepet játszik mind a kötelező biztosítások, mind a casco biztosítások visszaesésében az a tény, hogy a gépjárműipar idehaza a világválság kitörése óta lejtmenetben van - ráadásul egész Európában várhatóan az idei lesz a legrosszabb év. A válság előtti rekordidőiben 200 ezer gépjárművet értékesítettek itthon, azonban a válság után ez beesett évi 50 ezer alá (évi 100 ezer lenne az egészséges). Bár tavaly némileg megugrott az eladásszám, de ez főleg a rendőrség 3 évre előrehozott gépjármű vásárlási tendere miatt volt - ráadásul idén már a megvásárolt gépjárművek 12 százalékát azonnal továbbértékesítik külföldön. Ekképp rohamosan romlik a hazai gépkocsik átlagos életkora: a járműpark idén át fogja lépni a 13 életévét, amilyen öreg még soha nem volt a magyar autópark. Mivel bizonyított, hogy minél öregebb egy gépjármű, annál kevésbé kötnek rá biztosítást ezért ez az egész KGFB és casco piacot érzékenyen érinti. Ráadásul a cascónál még jobban érvényesül ez a trend: a tavalyi 21 százalékos casco penetráció esetében a 8 éves gépjárműveknek már csak alig 10 százaléka volt védve casco által.