Gépjármű biztosítások: Európai trend

Igen aggasztó adatokkal jelentkezett be pár hete az európai gépjármű biztosítási piac. Egy megfigyelt trend szerint immáron 13 éve folyamatosan, szinte ütemterv szerűen csökken évi 3-3 százalékkal az Európában gépjármű biztosítást (KGFB vagy CASCO) kínáló cégek száma.

Ha csupán a jelen évet vizsgáljuk, az sem túl bíztató: szinte mindenhol visszaesett az éves díjszint, amely valószínűleg az újra, ezúttal Európába begyűrűző adósságválság hatása (a növekvő tendenciát hozó országok is az első félévben mértek kifejezett prosperálást). Mindez történt annak ellenére, hogy mind a közlekedés biztonsági statisztikák javultak, mind egyre többen alkalmazta bürokrácia könnyítő megoldásokat, amelyek időt és pénzt spórolnak a biztosítóknak (igaz, ezeket jelentős kedvezményekkel is honorálják).

A növekvő országok piacai közt volt a német gépjármű biztosítási ágazat: hat év folyamatos visszaesése után idén 4,2 százalékos áremelkedést tudtak elérni, jórészt a biztosítottak körének növelésével. Árnövekedés csak olyan piacon fordult elő, ahol előzőleg már annyira lecsökkentették a termékek árait, hogy azt árulni néhol már veszteséges volt (pl. a román piac). Hasonló lehet egyes szakértők szerint a hazai piac is, ugyanis az árszint az idei kampányban olyan szintre zuhant, amely messze lekőrözi az összes európai országot.

Az itthoni KGFB és CASCO zuhanásának oka a rugalmatlan rendszer és a még mindig meglévő kampányidőszak (no meg a baleseti adó), de az utóbbi biztosítás ára globálisan zuhanásnak indult. Ennek legfőbb oka, hogy egyre több helyen kínálnak mini-cascót, amely az eredeti biztosítás szolgáltatásinak csupán a töredékét tartalmazza, de töredék árért, amely a válságban megszenvedett családoknak sokkal szimpatikusabb. Szerepet játszik még benne a kötelezővel egyre gyakrabban kínált CASCO díjvesztése, és az a tény is, hogy a válság hatására egyre kevesebb banki kölcsön által finanszírozott autó az utakon, amelyekre viszont kötelező CASCO-t kötni.