Gépkocsik népszerűségi-indexe az autó tolvajok körében

Több statisztika is napvilágot látott az autólopások tekintetében, melyek alapján kiszűrhető, hogy legfőképp hol és milyen gépkocsikra utaznak az autó tolvajok. Először is le kell szögeznünk, hogy míg 2010-ig a személygépkocsi-lopások száma folyamatosan csökkent, tavaly csupán stagnált.

Bár hivatalos, a rendőrség által készített statisztikák erről nem állnak rendelkezésre, de az autólopások.hu összegyűjtötte az adatokat arról, hogy milyen gépkocsitípusokból mennyit loptak el egyes években a gépkocsi tolvajok.

Ezen adatok alapján a leginkább eltulajdonított típus a Suzuki volt (18,58 százalékkal részesedett a teljes tortából), azon belül is a Swift modell (amely az összes autólopás 16,22 százalékát tette ki). Őket olyan népszerű márkák követték, mint a Volkswagen, a Renault és a Toyota (16,39, 9,84 és 7,65 százalékkal). A luxus márkák közül az Audi 2,73, a Mercedes 2,19, a Chevrolett pedig 1, 63 százalékkal végeztek, ugyanakkor az is kitűnik, hogy nem kötöttek el értékelhető mennyiségű Trabantot vagy Warburgot, tehát ez a két márka már maga szinte lopás biztos. További érdekes adat, hogy Skodákból szinte csak a transzportokra álltak rá: a Skoda lopások több mint 60 százaléka ilyen modell ellen irányult.

Azonban az a tény, hogy melyik gépkocsiból menyit vittek el még nem azt jelenti, hogy ez által fel lehet állítani a tolvajok kedveltségi listáját. A számokat össze kell hasonlítani az országban található gépkocsi márkákra lebontott számadatával és arányosítani kell. Ha így nézzük, akkor ez alapján pedig nem Suzuki a tolvajok legkedveltebb célpontja, hiszen a gépkocsik majd 20 százaléka Suzuki, hanem a mindössze 4,37 százalékkal 8. helyen végzett BMW, ugyanis ebből a típusból - százalék arányban - jóval kevesebb fut Magyarországon, mint amennyit eltulajdonítottak. A márka egy jó tíz éve még az egyik leglopásbiztosabb volt a piacon, sőt alapvető biztonsági rendszerét idén is a legjobbnak kiáltotta ki egy német zsűri, de gyári kódjai valahogy eljutottak az alvilágba. Így némi ráfordítással és kiváló kapcsolatokkal könnyebbé vált egy BMW elkötése.

Területi arányok

Az adatokból az is kiderült, hogy Budapest messze a legkritikusabb terület a gépkocsi tolvajlások esetében: az autolopasok.hu adatai szerint az összes autó eltulajdonlásának a 85,62 százalékát itt követték el. A fentebbi adatok szerint „előkelő” helyre került még Tárnok, Cegléd és Kecskemét is. Budapesten belül a XI. kerület a legveszélyesebb (a budapesti autólopások 17,21 százalékával), messze mögötte lemaradva a XIII. és a II. kerület (12,30, illetve 9 százalékkal). A legbiztonságosabbnak pedig az I. kerület találtatott 1,64 százalékkal.

Ugyanakkor a rendőrségi statisztikák ebből a szempontból mást mondanak: ők „csupán” az autólopások 62 százalékát teszik Budapestre (ha Pest megyét is hozzá vesszük, akkor ez a szám 74 százalékra növekszik). Ezen az adatok szerint Érd kifejezetten veszélyes, hiszen ott egy év alatt 44 gépkocsinak veszett nyoma - többnek, mint Tatabányán, Szekszárdon és Szombathelyen együttvéve. Szegeden ugyanez a szám 55 volt, míg Debrecenben mindössze 40. Csakhogy az is kiderült, hogy a statisztikákat sikerült „máshogy értelmeznie” rendőrségnek, mint ahogy azt egy átlagember gondolná. Ugyanis míg az egyik kerület önkormányzati jelentésében 265 autófeltörés szerepel, a rendőrségi jelentés már csak 106-ot említ - és nem biztos, hogy ez egyedüli eset.

Cégautók

A cégek többnyire nem 10 éves lehasznált Suzuki-flottákat tartanak, így az általuk tulajdonolt gépjárművek sokkal többet érnek, ezért az áltagosnál több és jobb felszereltségű rablóbanda utazik céges kocsira. Az is igaz, hogy a cégek által birtokolt gépjárműtípusok legtöbbjében alapfelszereltségnek számítanak bizonyos biztonsági eszközök, így alapvetően mindenféle plusz költség nélkül is jobban vannak védve, mint a magántulajdonban lévő társaik. Ám az is közrejátszik, hogy a modern és drágább autóknál egyre gyakoribb kényelmi funkció a kulcs nélküli indítás, ami a tolvajok dolgát is igencsak megkönnyíti.

A legnagyobb magyar flottakezelő, a LeasePlan nem számol be megnövekedett lopásszámról. Tavaly 42 autójuk cserélt gazdát illegálisan, ami az állomány mindössze 0,6 százaléka, ami így is háromszor nagyobb a teljes magánszemélyi járműparkra vetített autólopások arányánál. A cég nem alkalmaz különösebb autóbiztonsági berendezéseket, de CASCO biztosítást általában köt. A KBC Autolease flottakezelő viszont igencsak megnövekedett autólopásokkal kénytelen szembenézni: náluk ezért egyre több gépkocsiban vannak biztonsági extrák és a gépkocsiparkjuk több mint 95 százaléka CASCO által biztosított. A statisztikai adatok szerint leggyakrabban az Opel típusú cégautókat lopják - nyilván azért, mert igen sok flotta áll többnyire Opelekből.

Védekezés

A védekezésnek számos eszköze van: ezek egyike a dekoráció. Minél egyedibb egy kocsi - és minél leszedhetetlenebb a dekoráció - annál nehezebb azon túladni. Természetesen egy cégautó esetében ez más, hiszen nem futhat transformers-figurákkal teletarkítva, de egy a céghez illőt felirat vagy kép még dobhat is a megjelenés presztízsén.

Az sem mindegy, hol állnak meg vele: a céges rendezvények, felkapott éttermek körülötti őrizetlen parkolók a tolvajok kedvenc vadászterületei, így az ilyen helyekre mindenképp oda kell figyelni.

A GPS nyomkövető beépítése nagyban segíthet, hogy viszont lássuk ellopott kocsinkat, csakhogy még a cégek is - a válság hatásai miatt - hajlamosak sokat spórolni a kocsikon, így ezek felszerelése egyre kevésbé válik átlagossá.

A CASCO biztosítás kötése viszont mindenképpen megéri, hiszen havi pár ezer forintért jelentős anyagi károktól óvhatja meg a tulajdonost.

CASCO biztosítás kalkulátor »