Kátyúveszéllyel indul a tavasz

A tavasz közeledtével intenzív változások mennek végbe időjárásunkban: hol tavaszhoz közeli „forróság” honol, hol intenzív hidegfront csap le a Kárpát-medence lakóira. Ezen időjárás változásoknak számtalan hatása van, de közlekedési szempontból egyik legfontosabb a kátyúk megjelenése.

Hazánk amúgy sem csúcs minőségű sztrádáin ilyenkor kezdenek megjelenni azok a lyukak, amiknek a hatásra egyre inkább hasonlítanak az utak egy ementáli sajtra, vagy a Hold meteor kráterekkel tarkított felszínére. Ennek oka, hogy minőségi hibák végett idővel mikro (vagy nem is egészen mikro) repedések jelennek meg az utakon, amikbe a megolvadt hó befolyik. Ez a hideg hatására ismét jéggé változik, ami térfogat növekedéssel jár, ezáltal némileg szélesíti a repedést. A repedések összeérésével február végére már egész kátyúhalmok jelennek meg az utakon - több tízezer. Az utak helyreállításán a tulajdonosok gőzerővel küzdenek, azonban a kátyúk száma mindig ebben az időszakban a legnagyobb, amely számos kárt okoz.

Ha gépjárművünk kátyúra fut, akkor általában a keréknek, az abroncsnak vagy az alváznak lesz némi baja - súlyosabb esetben azonban kitörhet a kerék, vagy eltörhet a tengely is. Ezek pár tízezer forinttól kezdődő károk, de súlyosabb esetben akár még 7 nulláig is felkúszhat az összeg. Statisztikai adatok szerint Magyarországon közel minden harmadik gépjármű szenved kátyúkárt - azonban az év elején a kárbejelentések 300 százalékkal megnőnek, vagyis ekkor rendkívül gyakoriak. A kátyúkárokat alapvetően az út tulajdonosának kell megtéríteni, ám ehhez le kell fotóznunk magát a kátyút ami a kárt okozta, az okozott kárt a gépjárművön, majd a javítási számlával együtt ezeket el kell küldenünk a tulajdonosnak vagy a kezelőnek.

Azonban sokkal gyorsabban és egyszerűbben pénzünkhöz juthatunk, ha casco biztosítást - vagy kötelező biztosításhoz és cascóhoz is egyaránt köthető kátyúkár biztosítást - kötünk. Utóbbi ugyanis nemcsak hogy térít minden kátyúkárt egy évente meghatározott felső limit eléréséig, hanem még önrészt sem kell utána fizetnünk. A casco biztosításnál viszont nincs felső limit - ugyanakkor az önrész intézményét figyelembe kell vennünk, így nem árt, ha mindkettővel rendelkezünk. A kátyúkárról fotót így is kell csinálnunk, de ezt elég elküldenünk a biztosítónak, a többit majd ő elintézi. Teljes körű casco biztosítást már évi 50-60 ezer forintból, a kátyúkár biztosítást pedig évi párezer forintból köthetünk gépjárművünkre.