Miért növekszik az autólopások száma?

Mint azt az előző hetekben boncolgattuk, az elmúlt két esztendőben - de főleg a tavalyiban - nagymértékben emelkedett az autólopások száma.

Tavaly mintegy 16 százalékkal emelkedett az eltulajdonított gépjárművek mennyisége, és ezáltal 6920 gépjárműnek tűnt nyoma 2012-ben. A trend korántsem egyenletes. Az eltulajdonlás mintegy 75 százaléka a fővárosra korlátozódik, és igen nagy szeletet harap ki a keserű tortából Pest megye is. Ám itt is hatalmas eltérések vannak: míg a belvárosi kerületekből alig lopnak- hála a sűrű térfigyelő hálózatnak -, a külvárosi P+R parkolókból annál inkább: a VII. kerületében mindössze a kerület számozásával megegyező gépjárművet tulajdonítottak el egész évben, addig a legnépesebb XI. kerületben 167-et, a nála jóval kisebb, a szintén külvárosi III.-ban pedig 137-et.

Az autólopások komoly összefüggésben vannak a gépjárművek átlagéletkorával: a hazai autópark átlagos futamideje az idén fogja meghaladni a 13. életévét, és ilyen koros még soha nem volt. Ráadásul a válság előtti gépjármű vásárlási őrületben lévő autók mostanában futnak ki a márkaszerviz-garanciális korból, és esnek bele az egyre több bütykölést igénylő korszakban. Tehát egyre többször van szükség javításra. Azonban sem a magyar gazdaság, sem a kormány intézkedései nem hagynak túl sok pénzt egy átlagos magyar autótulajdonos tárcájában, ezért mindenki megpróbálja a lehető legolcsóbban megúszni a javításokat általában „okosban”, vagyis számla nélkül. A feketén dolgozó szervizek pedig a lopott gépjárművekből tudnak a legolcsóbban alkatrészeket szerezni - ezért nem is csoda, hogy legtöbb gépkocsi alkatrészként végzi. Jól jelzi ezt, hogy a legkeresettebb típusok közt a Volkswagen, a Suzuki és az Opel van, elvégre ezekből fut a legtöbb a hazai utakon.

A megnövekedett tolvajlások okán érdemes lehet elgondolkodni, egy casco biztosítás megkötésén - ugyanis a honfitársaink mintegy fele semmilyen biztonsági eszközzel, vagy biztosítással nem védi gépjárművet. A fenti trend alapján ez akkor is megéri, ha nem egy drága limuzinnal, hanem egy egyszerű, öregebb tömeg-gépjárművel közlekedünk. Ráadásul az öregebb gépjárművekre kifejlesztett casco biztosítások közül válogatva kifejezetten olcsón juthatunk cascóhoz - de dönthetünk a csupán lopáskárt térítő casco mellett is.