Valóban megéri elektromos autót venni?

Ha elektromos autóval közlekedünk, a károsanyag-kibocsátás hiányának köszönhetően kímélhetjük a környezetünket, illetve az „üzemanyag” is olcsóbb, hiszen egy kilométerre elég áram mindössze 4-7 forintba kerül. A villanyautó ezen kívül csendesebb is, illetve a szervizköltség is alacsonyabb, mivel a villanymotorban sokkal kevesebb a kopásra hajlamos alkatrész. Azonban ennek ellenére még nem feltétlenül éri meg elektromos autót vásárolni.

Valóban megéri elektromos autót venni?

2023-ra 6200 ezer villanyautó futhat a magyar utakon

Becslések szerint 2023-ra 46 ezer hibrid és 6200 elektromos gépjármű lehet Magyarországon; ám ez még mindig csak az autóállomány 1,35 százaléka. Ennek oka részben a magas beszerzési ár: az egyik népszerű hibridautó, a Toyota Prius 8,6 millió forintba, míg a kisebb Yaris 4,7 millióba kerül. A kocsik lítiumion-akkumulátora pedig mindössze 25 kilométernyi autózást tesz lehetővé egy töltéssel: ennyi energiához 1,5 órányi töltési idő kell.

52 töltőállomás van Magyarországon

Az 1600 benzinkúttal szemben elektromos töltőállomásból 2014-es adatok szerint mindössze 52 van Magyarországon – míg Franciaországban például 2689, Németországban pedig 2036. A normál töltőállomásokon 6-8 óra, míg a gyorstöltőkön félóra egy töltés; ez jóval hosszabb, mint egy néhány perces tankolás.

Drága akkumulátorok, felkészületlen szervizek

Az elektromos autók borsos áráért elsősorban az akkumulátor a felelős: a Ford modellek esetében például az alkatrész 12-15 ezer dollárba (3,2-4 millió forintba) kerül. Ráadásul, ha valami meghibásodik, nem tudjuk olyan egyszerűen megjavíttatni, hiszen a szervizek kevésbé vannak felkészülve ezekre a hibákra.

A szériagyártás beindulásával és a töltőállomások sokasodásával azonban a jövőben több hátrány is eltűnhet, ami a pozitívumok felé billentheti a mérleget.