Az életbiztosítási piac jövője

Az életbiztosítási piac átalakulóban van, ami rá is fér a tavalyi 9 százalékos (az elmúlt évek legrosszabb) díjbevétel-csökkenéssel járó teljesítménye után.

Igaz, ez nem feltétlenül piaci sajátosság: sok szakértő szerint leginkább lakosság és az ország gazdasági helyzetét jelzik a bevétel-visszaesések, így inkább értük kellene aggódni, nem a biztosítókért. Ennek annyira magyarázata van, hogy az életbiztosítási díjbevételek nagy száma unit-linked biztosításokból adódik, ami gyakorlatilag minimális életbiztosítással megfejelt befektetés. A díjbevételek pedig azért csökkentek, mert az ország lakosságának egyre kevesebb pénze marad befektetni. Ezt jelzi az is, hogy a díjbevételeknél is jobban csökken a kezelt díjak állománya. Tehát az ügyfelek az elmúlt öt negyedévben több pénzt vettek ki, mint amennyit az újak betettek, plusz amennyivel a meglévők pénze gyarapodott.

Árnyaltabb kép

Persze ez sem ennyire fekete-fehér. Amikor a bankok elkezdtek megjelenni a befektetési számlákkal, sokan oda tértek át unit-linked életbiztosítások helyett, mivel hiába vonatkozik rájuk a kamatadó (ami az életbiztosításokra nem), a kezdeti költségek mindössze pár száz forintba kerülnek, ellenben az életbiztosítások sokszor százezer feletti indulóköltségeivel. Ugyanakkor a TKM bevezetése óta az unit linked biztosítások induló költségei folyamatosan csökkennek, míg tranzakciós adó végett a bankok számladíjai növekednek. Az értékesítési arányban (unit-linked kontra kockázati életbiztosítások) nagy szerepet játszott az értékesítési csatornák népszerűsége. Az utóbbi években a többes ügynökök szerepe kiemelkedő volt, akik főleg a nagy jutalékokkal járó unit-linked életbiztosításokat preferálták, ám ez a vonal most kezd visszaesni - részben mert a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) betiltani készül a MLM-rendszerű biztosítási értékesítést. Ezért kezdenek előtérbe kerülni a kockázati életbiztosítások, amiket viszont a Gender-direktíva hozott visszás helyzetbe - legalábbis a női ügyfelek számára.

A kialakuló trend szerint egyre inkább a meglévő ügyfeleknek való további biztosítások értékesítése a jövő útja, mintsem az új ügyfelek szerzése - ez ugyanis nem csak kevesebbe kerül, hanem hatékonyabb is. Így a jövőben növekedhet a kiszolgálások és ügyintézések színvonala, mivel ez jelentős ügyfélmegtartási potenciát jelent.