Életbiztosítási helyzetkép: 20 százalék alatt, és fő a biztonság

A GfK Hungária 1995 óta negyedévente felméri a biztosítási piac magyarországi helyzetét, és az eredményeket ingyenesen publikálja is.

Igaz, „jó munkához idő kell” alapon a felmérés nem készül el fénysebességgel: nemrég látott napvilágot 2012 harmadik negyedéves jelentése, vagyis a tények jó fél éves csúszásban vannak. A jelentés szerint a legtöbben lakásbiztosítással rendelkeznek, utána a kötelező gépjármű felelősség biztosítás következik, és ez után jön csak az életbiztosítások sora. Egy százalék híján minden ötödik honfitársunk rendelkezik ugyanis ilyen megtakarítással. Ez az arány ugyanakkor mintegy 5 százalékkal rosszabb, mint 2009-ben, amely csökkenésnek a szakértők szerint három oka is van. Egyrészt gazdasági konjunktúra, és vagyoni helyzet romlásával egyhuzamban az emberek egy része felélte a megtakarításait (sokan ilyen, úgynevezett unit-linked életbiztosításokat kötöttek), mások pedig annyira megszorították a nadrágszíjat, hogy nem maradt már erre (sem) pénzük. A második indok, hogy a végtörlesztési lehetőség sokak megtakarításait magával vitte, hiszen milliókat kellet a semmiből előteremteni. A harmadik indok pedig az, hogy a bankok egyre barátibb megtakarítási számlákkal álltak elő, amik ellentételezik a befektetéssel összekötött életbiztosítások magas induló költségeit.

A megtakarítók közül tízből hatan a váratlan helyzetekre tesznek félre, míg harmaduk (leendő) gyermekük tanulmányaira, illetve nyugdíjas korára spórol (a megkérdezett fiatalok 70 százaléka szerint nekik már nem lesz nyugdíjuk). A kockázati életbiztosításokon belül a legfontosabb szempont baj esetén a család anyagi biztonsága. Ugyanakkor duplájára növekedett 2009 óta a hitelhez kapcsolódó életbiztosítások száma - igaz, így is csak a teljes életbiztosítási piac 6 százalékát fedi le. Minden harmadik megkérdezett az interneten tájékozódik a biztosításokról (ezzel ők a legnépesebb csoport), de sokan hallgatnak saját biztosítójukra (24 százalék), illetve biztosítási szakértőkre (18 százalék) is. Ugyanakkor továbbra is a lakosság egynegyede sehonnan nem informálódik ilyen ügyekben. A biztosítókkal és azok ügynökeivel szemben való bizalom felettébb magas, ahhoz képest, ahol a magyar bizalmi index átlaga hever, és hogy milyen érzelmi-indulati vihar szokott keveredni egy-egy biztosítási ügyben. Igaz, a felmérés nem feltétlen teljesen pontos: a lakásbiztosítási piac valós penetrációja valahol 70 és 74 százalék között van, a felmérésben pedig 66 százalékon szerepelt.