Kockázati életbiztosítások választéka

A biztosítási piacon egyre több biztosításhoz kínbálnak különböző kiegészítő biztosításokat - ráadásul az elmúlt három évben a magyar piacon ezek száma közel megduplázódott. Korábban főképp a lakásbiztosításoknál jellemző kiegészítők átterjedtek a gépjármű biztosítások piacára is, és az utasbiztosításoknál is kezednek megjelenni.

Azt viszont sokan nem tudják, hogy az életbiztosításokhoz is szép számmal lehet kiegészítő biztosításokat kötni, ráadásul már elég régóta. Jelen cikkben a kockázati életbiztosításokhoz köthető kiegészítőket vesszük át. A kockázati életbiztosítások jellemzői, hogy a szerződő baleseti, előre nem ismert betegségből eredő, és természetes halál esetén, valamint súlyos rokkantság bekövetkeztekor térítéssel megszűnik (a kedvezményezettet szabadon megnevezheti a biztosított szerződéskötéskor). Célja, hogy a család anyagi helyzete a kenyérkereső fél váratlan halálakor se roppanjon meg.

A kockázati életbiztosításokhoz köthető kiegészítők egyik csoportjának a lényege, hogy extra összeget fizetnek abban az esetben, ha egy specifikus kártérítési esemény történt a szerződővel. Díjuk attól függ, hogy mennyi az extra összeg, illetve hogy mennyire szűkítették a lehetőségeket. Például: lehetőség van halálra, vagy rokkantságra (illetve annak ellátási költségeire) kötni ilyen extrát, ennek az alapdíja azonos igényelt összegnél drágább lesz, mintha csupán baleseti halálra szóló kiegészítőt kötnénk meg, de még ennél is olcsóbb lesz az, ami kizárólag közlekedési balesetben bekövetkezett vég esetekor térít extra összegeket.

Azonban minél jobban specifikálják az elhalálozás bekövetkeztét, annál jobban körülírják, hogy mik tartoznak bele az egyes feltételekbe. A közlekedési baleseti halálra szóló kiegészítés például akkor térít csak, ha a biztosított közúti járművet vezetett, vagy utasként szárazföldi, vasúti, vízi járművet, függővasutat, ill. közterületi ülőliftet vett igénybe, vagy légi utasként menetrend szerinti légi forgalmi eszköz használ, más tömegközlekedési eszközt az utazási (szállítási) feltételeknek megfelelően használt, vagy gyalogosként, kerékpárosként közterületen más közlekedési eszközzel okozott közlekedési baleset sérültje lett, vagy közúton, járműre való be- vagy kiszállásakor, illetve fel- vagy lerakodáskor sérült, vagy közúti eseményhez kapcsolódó tevékenységével összefüggésben szenvedett el sérülést. Természetesen az is követelmény, hogy közbe az illető betartotta az adott közlekedési mód szabályait.