Mibe fektessük idén a pénzünket?

Erre egyre nagyobb az igény az olyan megtakarítási termékek iránt, melyet akár 2-3 ezer forinttal el lehet kezdeni, később pedig növelni a kereset emelkedésével. Meg fog jelenni idén hasonló, kis kezdeti költségekkel és befizetésekkel működő termék - véli Oláh. Szerinte ezzel a potenciális ügyfelek köre is nőhet.

Kiemelt szerepe lehet idén a biztosítóknak a befektetési lehetőségek között. Az életcélok ugyanazok, mint néhány évvel ezelőtt voltak, de ezeket csak hosszabb takarékossággal tudjuk elérni.

A hosszú távú befektetésekkel szembeni bizalmatlanság egyik ellenszere lehet, hogy az összeg egy része rövidtávú, likvid eszközökbe kerül. Vagyis a megtakarítás egy kis része könnyen hozzáférhető, igaz kisebb hozamot nyújt nekünk. Ezzel szinte banki szolgáltatásokat kínálnak a biztosítók, ez a trend már tavaly is elindult, de tovább erősödhet. A szakértő szerint azonban öngyilkosság lenne közvetlenül a hitelintézetekkel versenyeznie a biztosítóknak, ezért nem tolódhat a végtelenségig ebbe az irányba a termékfejlesztés.

Nagy növekedés volt tapasztalható a bónuszok tekintetében, ezeket az ügyfelek hűségéért fizeti ki a biztosító. Ezzel kapcsolatban Oláh Attila elmondta, hogy felelősséget kell mutatnia az összes biztosítónak, az ING tartózkodik a hasonló termékek bevezetésétől. A unit-linked biztosításoknál a megígért bónuszok a legtöbb esetben csak akkor kerülnek kifizetésre, ha se késedelem, se részleges visszavásárlás, se díjcsökkentés nem történik.

Oláh szerint megjelenhetnek új bónuszok, melyek nem pénzalapúak: növelni lehetne a biztosítási összeget bizonyos befizetés esetén, vagy más szolgáltatások jelenhetnének meg, mint pl. díjvisszatérítés, szűrővizsgálat, magazin előfizetés, melyek az egészségmegőrzést szolgálják.

Szét kellene választani, hogy biztosítási vagy befektetési oldalra megy-e a befizetés- mondja Oláh. Mindjárt az elején tudnia kell az ügyfélnek, hogy mennyi megtakarítása van. Sokszor azt hiszik az ügyfelek, hogy a teljes átadott összeg egy alapban kamatozik, pedig a valóságban annak csak egy töredéke kerülhet ide az első években. Ezekről az arányokról is körültekintően tájékozódjunk szerződéskötéskor. A már bevezetett TKM (teljes költségmutató) megmutathatja, hogy egyes biztosítók milyen hatékonysággal dolgoznak, milyen költségeket kell kitermelnie a befektetésnek.

A unit-linked biztosítások esetében a befizetett összeg különböző pénzügyi eszközökbe kerül, alapok, kötvények, részvények. Eddig az volt a jellemző, hogy minél nagyobb szabadságot adtak az ügyfeleknek a befektetések összeválogatásakor. Ez a trend kezd megfordulni a szakértő szerint, egyre inkább olyan összecsomagolt termékekre van szükség, melyek különböző kockázatvállalási hajlandóság szerint tartalmaznak értékpapírokat. Ezek után már csak az elvárt megtérülés és a vállalható kockázatok szerint több, de még átlátható termékcsoport közül választhatunk.