Új KRESZ szabályok jönnek

Formálódik, a várhatóan 2012 második felében elfogadásra kerülő, és előtte még nyilvános vitára kerülő Új KRESZ szabályzat, a különböző munkatervekből kiszivárgott biztosnak mondható részletekből szemezgettünk.

Autópálya és sebesség

Várhatóan teljesül a kamionosok régóta hangoztatott álma, és előzési jogot kapnak az autópályákon - vagy korlátozottan, vagy teljesen - és valamennyivel nőni is fog a maximális sebességhatáruk is. A minimális sebességhatár is nő az autópályákon, várhatóan 70 kilométer/ órára. Ellenben kilencvenről hetvenre csökken a maximális sebességhatár a négy és öt számjegyű utakon. Kritikusok szerint ennek oka az utak katasztrofális állapota, amin a közeljövőben - ezek alapján - nem is kívánnak változtatni.

Néhány új megjelenése ellenére is összességében ritkult a közlekedés táblák száma, némelyiknek pedig megváltozik, egyértelműsödik a kinézete. Egyszerűsödik, köznapiasodik a KRESZ nyelvezte, eltűnnek a jogi frázisokra hasonlító, kötelezően bemagolandó szabályok. Megszűnik a villogó zöld jelzés a gyalogosok számára, és a kerékpárosos növekvő számukat tekintve külön lámpákat kapnak. Tilos lehet a vezetés közben való dohányzás, vagy a kéz igénybevételével használható elektronikus eszközök kezelése (például mobiltelefon headset nélkül). Útjelzés szintjén visszaáll a sárga szín kiemelt jelentősége, a kerékpárok színe ezentúl a fehér lesz.

Új közlekedési elvek is megszületőben vannak: mindenkinek lenne egy útfelülete, amin abszolút elsőbbséget és előnyt élvezne (gyalogosoknak járda, kerékpárosoknak kerékpárút, autósoknak pedig maga az autóút). A kerékpárosok ez ellen tiltakoznak, mivel szerintük ez épp a harmonikus és egymásra odafigyelő közlekedés ellen oltja be a közlekedés résztvevőit – no meg elég kerékpárút sincs számukra. Szakértők figyelmeztetnek, hogy a 2010-es KRESZ módosításokból akarat vagy pénz hiánya miatt sok a mai napig nem valósult meg, így az igazi lényeg az, hogy ezekből mi fog valójában beszivárogni az utakra.