Amiket eddig nem tudott az autójáról

Sok gépjármű tulajdonos autózik anélkül, hogy bármit is tudna az autókról, gondolván, hogy az a lényeg, hogy működjön a szerkezet és biztonságban eljuttasson minket A-ból B-be. Vannak azonban érdekes tények, amikről érdemes tudni, így most ezeket foglaljuk össze Önöknek röviden.

Amiket eddig nem tudott az autójáról

Az üzemagyag mutató elárulja, hogy melyik oldalon van a tanksapka: amikor a híres-hírhedt sárga mutató kigyullad, előbb vagy utóbb a benzinkúton kötünk ki. De vajon az autó melyik oldalán helyezkedik el a tanksapka? Ehhez nyújt remek segítséget az üzemagyag mutatója a műszerfalon, ugyanis egy kis háromszög megmutatja, hogy a gépjármű melyik oldalán van a tanksapka. Amikor legközelebb beül az autóba, keresse meg a kis fehér háromszöget a benzinkutas ábra mellett és csodálkozzon rá, hogy eddig ezt nem is vette észre! Ez nagy segítség, ha bérelt, vagy esetleg egy kölcsönkért autót szeretnénk megtankolni.

Egy lóerő nem egyenlő egy ló erejével: James Watt alkotta meg a lóerő fogalmát, amikor is szerette volna megmérni, hogy milyen teljesítményre képesek a bányában dolgozó lovak. Watt a lovak és a gőzgép teljesítményének összehasonlításához egy bányában használt póni által egy perc alatt felhúzott szén mennyiségét mérte meg; egy ló erejét a póni másfélszeresére becsülte, így a mért érték másfélszeresét tette meg lóerőnek. Az akkori becslése nem is áll olyan messze a valóságtól, ugyanis egy ló csúcsteljesítménye 15, míg valódi átlagos teljesítménye hosszabb távon 0,7 lóerő.

Számítógép vezérli a motort: az elmúlt években sokat fejlődött az autóipar és a hozzá tartozó technológia is. Az új autók motorjaiból már speciális érzékelők küldenek jelet egy számítógépbe, ami pedig azt vezérli, hogy mennyi üzemanyag és levegő kerüljön a rendszerbe. Az előnye, hogy ezáltal sokkal hatékonyabban működik a motor, ha viszont a számítógép meghibásodik, akkor könnyen cserbenhagy minket az autó.

A gépjármű alig egy kupica üzemanyaggal is képes elindulni: szakértők vizsgálatok alapján arra jutottak, hogy egy átlagos gépjármű egy felesnek megfelelő mennyiségű üzemanyag felével már indulásra képes. Arról nem szól a kimutatás, hogy mindez milyen távolságokra juttatna el minket, mindenestre, ha nem a következő sarokig szeretnénk csak eljutni, akkor ne próbáljuk ezt ki.

A teli tank egészségesen tartja a gépjárművet: szakértők szerint, ha sűrűn járunk közel üres tankkal, azzal komolyan veszélyeztetjük az autót. Alacsony üzemanyagállásnál ugyanis a befecskendező a kisebb koszokat és egyéb rozsdamaradványokat is beszívja, amely meghibásodáshoz vezethet. Ha továbbra is alacsony tankkal szeretnénk közlekedni, akkor a jelentkező problémát sűrűn cserélt üzemanyagszűrővel tudjuk kiküszöbölni.