Gyakori vezetési hibák a téli időszakban

Az autóvezetők közül a téli időszakra sokan nehezen készülnek fel, a megváltozott útviszonyokhoz történő nem kellő alkalmazkodás pedig a vezetési stílusukban is megmutatkozik. A havas, csúszós utakon bizony változtatnunk kell a tavasszal felvett rutinunkon, többek között vissza kell vennünk a gyorsabb tempóból, valamint számolnunk kell a megnövekedett fékúttal is.

Felkészületlenek vagyunk

Hiába tudjuk, hogy a tél már akár november közepén beköszönthet, sok vezetőt még így is gyakran felkészületlenül ér egy-egy nagyobb havazás. Mindenki számára az a legrosszabb, ha nincs felkészítve gépjárművünk a télies időjárásra, valamint ha nem az útviszonyoknak megfelelően közlekedünk. A jelenleg hatályos magyarországi szabályzás szerint a téli abroncs használata nem kötelező, viszont a szakértők egybehangzó véleménye szerint határozottan ajánlott. Habár a bátrabb gépjárművezetők csak az első nagyobb havazás beköszöntével cseréltetik le a gumiabroncsot, az ajánlások alapján már +7°C kinti hőmérséklet alatt már érdemes váltani. Ajánlott beszereznünk egy téli ablaktisztító készletet is, ami mindenképpen tartalmazzon jégkaparót és jégoldó spray-t. Mindezek mellett a hólánc is jó szolgálatot tehet számunkra egy esetleges nagyobb havazás bekövetkeztével. Azt jó, ha tudjuk, hogy több környező országban kötelező a hólánc megléte és adott esetben a használata, így egy külföldi utazás előtt mindenképpen érdeklődjünk az érintett országok szabályairól.

Közelről követjük az előttünk haladót

A legtöbben sűrűn elkövetjük azt a hibát, hogy túl közel haladunk az előttünk lévő gépjárműhöz. Ez különösképpen télen, balesetveszélyes szituációkhoz vezethet. A túl rövid követési távolság - hasonlóképpen a gyorshajtáshoz - csökkenti a reakcióidőnket olyan helyzeteknél, amikor gyorsan le kell fékeznünk. Mivel a jeges és havas utak miatt az útburkolat csúszóssá válhat, ezért a megfelelő követési távolság betartása kritikus a téli vezetésnél.

Hirtelen fékezünk

Könnyen pánikba esünk és tövig nyomjuk a fékpedált, amikor az autó csúszásnak indul. Ez azonban nagy hiba! Ha a fékpedált teljesen benyomjuk, akkor leblokkoljuk a kerekeket, az abroncsok elvesztik a tapadásukat, így a gépjármű könnyen irányíthatatlanná válik. Amint a gumik elveszítették a tapadásukat, a fékpedál erőteljes használata sem segít semmit. Ilyenkor egyet tehetünk: a csúszás észlelésekor vegyük el a gázról a lábunkat és hagyjuk, hogy a kocsit a saját súlya fékezze le. Ha a kerék forog, azt jelenti, hogy van tapadása, így egy vészhelyzetben is irányítható marad az autó, amivel el tudunk kerülni egy esetleges balesetet. Ha van blokkolásgátló (ABS) a gépjárművünkben, akkor arra figyeljünk, hogy egy nagyobb fékezésnél egyenletes nyomást gyakoroljunk a fékpedálra. Ha nincs ABS, akkor pedig a fékpedált pumpálni ajánlatos – fékez-felenged-fékez-felenged folyamattal, - hogy az autó irányíthatósága megmaradjon.

Gyorsan közlekedünk

A gyorshajtás a legnagyobb vezetési hiba, amit télen el lehet követni. Kimutatások szerint a száraz útviszonyokhoz képest egy havas, csúszós úton a fékút akár tízszer is hosszabb lehet. Nemcsak a hó jelenthet nagy veszélyt ilyenkor télen, hanem a hőmérséklet is: vigyázzunk akkor is, ha a hőmérő higanyszála fagypont közelében vagy alatta van, hiszen ilyenkor jegesedés következhet be az útburkolaton.

Bátrak vagyunk a négykerék-meghajtással

A négykerék-meghajtású gépjárművek a hagyományos autókhoz képest általában megbízhatóbbak a havas és jeges utakon, de sok esetben ez a technológia a vezetőkben hamis biztonságérzetet kelthet. Az összkerékmeghajtás mind a négy kerékre leadja a szükséges nyomatékot ahhoz, hogy az autó haladását biztosítsa akár a jeges utakon is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy fékezésnél is tapadást biztosít a gépjármű számára, így egy esetleges nagyobb fékezésnél a megcsúszás esélye ugyanúgy fennáll, mint a hagyományos technológiánál.