Az AEGON Magyarország cégcsoport eredményei

Az AEGON Magyarország cégcsoport stabilan tartja pozícióját a válság nyomán visszaeső biztosítási és hitelpiacon. A nyugdíjpénztár kedvező értékesítési eredményei, az új lakásbiztosítási szerződéskötések számának emelkedése, valamint az életbiztosításoknál elért piaci részesedés kismértékű növelése nemcsak az új igényeknek megfelelő termékeknek köszönhető, hanem a sikeres ügyfélcentrikus üzletpolitika és az emelkedő ügyfélelégedettség eredménye is. Az erős költségkontroll miatt az éves eredmény szintén a terveknek megfelelően alakult.

Terveinek megfelelően teljesítette az elmúlt évet az AEGON Magyarország cégcsoport. A biztosító a nehéz körülmények ellenére erősítette szerepét a magyar piacon. A nemzetközi cégcsoport fő profiljának számító életbiztosítási piacon a magyar leányvállalat kismértékben növelni tudta részesedését, a lakásbiztosítási piacon pedig megőrizte piacvezető pozícióját, amely a kedvező értékesítési eredményeknek, és ügyfelei elégedettségének köszönhető. Az AEGON Nyugdíjpénztár az elsők között dolgozta le a gazdasági válság okozta veszteségeket: 2009. végére mind a magán-, mind az önkéntes nyugdíjpénztári hozamok újra pozitívak lettek és 10 év átlagában is pozitívak a reálhozamok. Az AEGON Hitel Zrt. 14 milliárd forint hitelt folyósított az elmúlt évben, amely 1400 új ügyfelet jelentett a cég számára.

Az AEGON Magyarország biztosító nem-életbiztosítási díjbevétele éves szinten 4,4 százalékkal, 41,8 milliárd forintra emelkedett. Ez leginkább a lakásbiztosítások növekvő értékesítésének következménye. A lakásbiztosítások esetében a díjbevétel az átlagosnál dinamikusabban, 7,2 százalékkal nőtt, így az AEGON megerősítette piacvezető pozícióját, részesedése 32 százalékos.

Az AEGON Magyarország az életbiztosítási ágazatban igazolta hosszú távú, a rendszeres díjas termékekre alapozott stratégiájának létjogosultságát. Az egyszeri díjas bevételek zsugorodása, valamint a unit-linked típusú, befektetéshez kötött életbiztosítások visszaesése miatt a teljes magyar életbiztosítási piac bevételei csaknem 11 százalékkal csökkentek 2009-ben. Az AEGON Magyarország biztosító életbiztosítási díjbevétele tavaly meghaladta a 42 milliárd forintot, amelyből a folyamatos díjas termékekből származó bevétel 41 milliárd forintot tett ki. Az elmúlt évek következetes értékesítési politikájának köszönhetően az AEGON Magyarország 13,9 százalékról 14,1 százalékra növelte piaci részesedését az életbiztosítások terén az egyszeri díjas bevételekkel korrigált kimutatás szerint.

A társaság, stratégiájának megfelelően, továbbra is a rendszeres díjas termékek értékesítésére kíván koncentrálni, ez jelenti ugyanis a kiegyensúlyozott növekedés alapját. Az AEGON Magyarország a rendszeres díjas unit linked életbiztosítási díjbevételét 3,8 százalékkal növelte. A piacon kedvező fogadtatásra találtak az AEGON új, Smart Money eszközalapjai, amelyek azok számára jelenthetnek megfelelő alternatívát, akik idő, vagy megfelelő piaci információ hiányában nem akarnak, vagy nem tudnak minden nap a tőkepiaci mozgásokkal foglalkozni, ám a teljesen kockázatmentes befektetések nyújtotta alacsony hozamnál kedvezőbb eredményt szeretnének elérni. Az új termékkel az AEGON a megbízható és nagy garanciát jelentő befektetési szolgáltatások iránti igényre kíván megfelelő választ adni.

A negatív makrokörnyezet ellenére az AEGON Magyarország megőrizte kedvező értékesítési eredményeit: a kockázati életbiztosítások iránti igényt felismerve a folyamatos termékfejlesztések révén sikerült az értékesítést növelni. A kockázati életbiztosítások immár az új szerződések 16 százalékát teszik ki (a megelőző évi 9,5 százalék volt), ez a terület hozta az új szerződéseken elért teljes díjbevétel 11 százalékát. Kiemelkedő népszerűségnek örvend a 2009. júliusában bevezetett Gondviselés elnevezésű termék, amely az 50 év feletti korosztálynak nyújt biztosítási védelmet. A könnyen, orvosi vizsgálat és egészségi kérdőív nélkül megköthető biztosítást bevezetése óta több mint háromezren kötötték meg.

A lakásbiztosításoknál az új szerződések értéke 9 százalékkal volt magasabb az előző évinél.

A nyugdíjpénztáraknál a visszaeső reáljövedelmek, és a negatív adóváltozások ellenére sikerült a 2008-assal közel azonos értékesítési eredményt elérni.

A jelzálogpiacon jóval kisebb volt az új hitelszerződések visszaszorulása a piaci átlagnál, köszönhetően annak, hogy az ügyfelek számára kedvezőbb svájci frank alapú hitelezést képes volt fenntartani a hitelintézet.

A kiemelkedő eredmények elérésében a növekvő ügyfélelégedettség és a gyorsan változó piaci környezethez megfelelően alkalmazkodó termékfejlesztés mellett jelentős szerepet játszott az alternatív értékesítési csatornák aktív használata is. Az AEGONdirekt.hu 2009 nyarán kezdte meg a lakás-, gépjármű- és az utasbiztosítások értékesítését, tavaly szeptember óta pedig kisállat biztosítást is kínál, amely az AEGON-nál csak ezen a csatornán keresztül köthető meg. A speciális biztosítási termék a fél és hét év közötti házi kedvencek olcsó – az alapcsomagban havi 990 forintos díjat tartalmazó - baleset- és betegségbiztosítását jelenti.

Az online csatornák fejlesztése jelentősen növelte az ügyfelek elégedettségét is: az AEGON.hu és az AEGONdirekt.hu weboldalaknak közel másfél millió felhasználója volt, a társaság online ügyintézési rendszerébe több mint 20 ezren regisztráltak.

Az AEGON Magyarország szolgáltatásai kiemelkedőnek számítanak az átlagos kárrendezési idő tekintetében is. A bejelentéstől kezdve átlagosan 4,5 munkanap telik el a kár kifizetéséig. Mindez az egyszerűsített kárrendezési folyamat bevezetésének eredménye: az esetek harmadában a biztosító az ügyfelek telefonos bejelentése után, felmérés nélkül kezdte meg a kárkifizetést. Az elmúlt évek ügyfélcentrikus biztosítási politikájának eredményeként az AEGON ügyfelei minden idők legjobb, a maximálisan elérhető 6-hoz rendkívül közeli, 5,22-es értékelést adták a társaságról az elégedettségüket vizsgáló felmérés során. (BellResearch, 2009. november, 500 fős minta).

Az elégedett ügyfelek, és a kiemelkedő értékesítési eredmények következtében az AEGON Magyarország a válság ellenére stabilizálta helyzetét, és meg tudta őrizni nyereségtermelő képességét. A társaság adózás utáni eredménye 2009-ben 22,1 milliárd forint volt, 12,4 százalékkal magasabb az előző évinél. Az eredmény eléréséhez azonban az AEGON Magyarországnál is szigorú költséggazdálkodásra volt szükség. A beszállítói szerződések áttekintése mellett az AEGON Magyarország kiemelt figyelmet fordított a hatékonyság növelésére, az erőforrások jobb elosztására. Mindezeknek köszönhetően úgy sikerült az elért eredményeket megtartani, hogy a társaságnál nem volt szükség elbocsátásokra.

Az AEGON Magyarország nem számít a piaci körülmények gyors javulására 2010-ben – a munkanélküliség növekedése, a lakossági reáljövedelmek várhatóan nem túl kedvező alakulása, a megtakarításokra fordítható összeg mérséklődése miatt nem várható gyors fellendülés az életbiztosítási piacon. Az önkéntes pénztárak esetében 20-25 százalékos díjbevétel-visszaesés várható az adókedvezmény megszűnése miatt. Az életbiztosításoknál is jelentős problémát okoz, hogy az állam a rövidebb távú megtakarításokat részesíti előnyben: miközben 2010-ben a hosszú távú öngondoskodást sehol sem támogatja kedvezménnyel, a biztosítások tíz éves megtakarítási idejével szemben már öt éves betét lekötési időszakot is elegendőnek tart a kamatadó-mentesség eléréséhez.

Az AEGON Magyarország 2010-es kiemelt célkitűzése tanácsadói, szakértői szolgáltatásai fejlesztése. A személyes tanácsadás, a szakértelem és a nagyfokú biztonság ugyanis az a többlet, ami a biztosítókat megkülönbözteti más befektetési szolgáltatóktól, vagy akár a bankoktól. Az AEGON Magyarország fontosnak tartja szolgáltatásai minőségének folyamatos fejlesztését és belső képzési rendszerének fejlesztését, hiszen értékesítési eredményeink 55 százalékát továbbra is saját, lojális hálózatunk, megbízható és elkötelezett tanácsadóink hozzák.

A biztosító több új unit linked módozat megjelenését tervezi 2010 első felében, valamint tovább kívánja erősíteni kockázati életbiztosítási kínálatát. Az AEGON Magyarország 2010 tavaszán új, egyéni ügyféligényekre szabható, kifejezetten balesetekre szóló biztosítással bővíti kínálatát. Az egymásra épülő rendszerben lehetőség van kórházi napi, műtéti térítésre vagy éppen baleseti eredetű csonttörésre biztosítást kötni, de lefedhető lesz minden más balesetből eredő kockázat is.