Tavasszal is biztonságban a kerékpárral

A tavasz egyértelműen a kerékpárosok kedvenc időszaka, a kellemes időjárás általában lehetővé teszi a kikapcsolódásnak is nagyszerű sportolást. Ilyenkor azonban a kerékpárosokra egyszerre több veszély is leselkedik. Egy kis odafigyeléssel azonban a testi épségünkre, valamint a kerékpárunkra leselkedő veszélyek is elkerülhetőek.

Tavasszal is biztonságban a kerékpárral

A felkészültség a biztonság alapja

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szakemberei szerint egyértelműen a kerékpárosok tehetnek a legtöbbet a saját biztonságuk érdekében. A biztonságos sportoláshoz pár kötelező ellenőrzést mindenféleképpen végre kell hajtani a kerékpáron. Először is a fékek állapotának átvizsgálása elengedhetetlen, mert csak a kopásmentes fékpofák, valamint a nem szálkás fékbovden nyújtanak megfelelő fékerőt. A lánc feszességére, illetve megfelelő kenésére is figyelmet kell fordítani, valamint a rosszul beállított, esetleg akadozó váltó is komoly problémákat, rosszabb esetben balesetet okozhat. A megfelelő, kifogástalan állapotban lévő gumi, valamint az ajánlott guminyomás is elengedhetetlen a balesetmentes közlekedéshez. Amennyiben elöregedésre, nagyobb fokú kopásra utaló jeleket tapasztalunk, azonnal cseréljük le azokat!

 

Az alapvető szabályok

A KRESZ a kerékpárosok számára is megfogalmaz kötelező jellegű szabályokat, valamint ajánlásokat egyaránt, ezekkel pedig tisztában kell lenni!

 

Mindig visszatérő kérdés, hogy lakott területen belül, hol is van a kerékpárosok helye. Amennyiben egy adott útvonalon van kiépített kerékpárút, akkor biciklivel kötelező ott közlekedni! Nagy tévedés, hogy kerékpárút hiányában a járdát is lehet használni. Ez a magatartás amellett, hogy tilos, nagymértékben balesetveszélyes is. Egy kivétel azonban akad: akkor használható a gyalogos járda a kerékpárosok számára is, ha az út egyébként alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre - például felújítások miatt -, de kizárólag a gyalogosok zavarása nélkül! Ebben az esetben a megengedett maximális sebesség 10 km/óra.

 

Fontos, hogy a kerékpárosnak az előírás csak abban az esetben engedélyezi a behajtást egy általános tiltó tábla irányából, ha egy kiegészítő tábla a „kivéve kerékpárral” feliratot tartalmazza.

 

Sokakban felmerül a bukósisak használatának kérdése is. A szabály szerint viselése nem kötelező, de a biztonság miatt ajánlott. Abban az esetben kötelező bukósisakkal kerékpározni, ha a biciklis 50 km/óra sebességgel halad lakott területen belül, sisak nélkül a kerékpározás 40 km/óra sebességig engedélyezett.

 

A fényvisszaverő ruházat használata csak lakott területen kívül, éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyok esetén kötelező. Fontos tudnivaló, hogy a láthatósági mellény használata a lámpát nem pótolja!

 

Ellenőrizni kell a KRESZ-ben előírt felszereléseket is. Elöl fehér prizma és lámpa, a küllőkön borostyán prizma, hátul piros prizma és lámpa kötelező, valamint az előzéshez elengedhetetlen csengő is szükséges.  

A kerékpárt is óvni kell!

Egy túra alkalmával a fáradtság, vagy éppen a felfokozott állapot miatt sokan nem figyelnek kellőképpen arra, hogy hol hagyják egy pihenő erejéig a biciklit. A biztonságos tárolásra természetesen akkor is ügyelni kell, ha csak 5 percre hagyjuk magára a sporteszközt. Sokszor csak az alkalom szüli a tolvajt, egy könnyű préda pedig igen vonzó célpont lehet. Egy nem jól átgondolt helyszín, vagy egy nem megfelelő védelmi eszköz azonnal tönkre teheti a gondosan megtervezett túrát, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a kerékpárnak csupán a hűlt helyét találjuk. Ebből a szempontból mindenképpen olyan helyet kell választani a lekötéshez, amely nehezen mozdítható, tehát egy oszlop, vagy egy ingatag kerítés nem nyújt megfelelő biztonságot a lelakatoláshoz.  Az is nagyon fontos szabály, hogy nem elég csupán a bicikli első kerekét lelakatolni! Mindig rögzítsük az első kereket és a vázat egyszerre, valamint fűzzük át a lakatot a keréken és a vázon is!