Megnevelné kutyáját? Itt vannak a legismertebb módszerek!

A kutyák gazdáinak egyik, ha nem a legnehezebb, de kétségkívül legszükségesebb feladata kedvencük nevelése. A feladattal megbízhatnak egy profi kutyaoktatót, vagy maguk is kézbe vehetik a tanítását, de az biztos, hogy a legismertebb módszerekkel mindenképpen tisztában kell lenniük.

Tradicionális domináns nevelés

Ez az oktatási módszer a második világháború idején vált népszerűvé, amikor a katonai szervek „agressziót” alkalmaztak annak érdekében, hogy a kutyák végrehajtsák a parancsokat. Az a feltételezés volt a köztudatban, hogy a kutyák azért viselkednek szófogadatlanul, mert erőt akarnak demonstrálni, ezzel mutatva a magasabb rendűségüket. A trénerek többek között a póráz erősebb kézben tartását, illetve szóbeli megrovást alkalmaztak annak érdekében, hogy megmutassák, ki is irányít valójában. Szakemberek szerint ennek a módszernek a mai megfelelője az, ha már a kezdetektől fogva a család valamelyik tagja „dominánsan” lép fel a kutyával szemben, mutatva ezzel a hierarchiát. Egyesek ezt a módszert nem ajánlják, mert a kutya viselkedésének elnyomásához vezethet, így a házőrzőnkben elfojtott személyiségre utaló magatartás jelentkezhet, így elkerülve az esetleges büntetéseket.

Tudományos nevelés

Egyes szakemberek úgy vélekednek, hogy léteznek sokkal humánusabb, hatékonyabb és célratörőbb módszerek is, melyek a kommunikációs interaktivitást és a pozitív visszacsatolást használják a nevelés folyamán. A tudományos módszer alapján a kutyákat megjutalmazzák a megfelelő viselkedés után, amikor pedig nem engedelmeskednek, akkor gazdáik egy olyan visszacsatolást alakítanak ki bennük, hogy megértsék: ez a viselkedési forma nem vezet jutalomhoz. Ilyenkor a kutyát nem csupán engedelmességre tanítják, hanem az együttműködés eredményességére is rávezetik. Vegyük például azt a jelenetet, amikor játszásból eldobnánk valamit a kutyánknak. Ha a blöki ugrál, és esetleg még a dobás előtt megragadná a játékot, akkor a domináns tréning alapján ilyenkor a póráz agresszívabb megragadásával, vagy szavakkal fegyelmeznénk. A tudományos metódus szerint a játékot úgy kell tartanunk, hogy azzal egyértelműen jelezzük a kutyának: így nem fogja megkapni azt. Ilyenkor a magatartásából eredményezett büntetése az, hogy nem dobjuk el a játékot, így nem is fog hozzájutni a jutalmához. Később, amikor nyugodtan ülve várja, hogy elhajítsuk a játékot, megtanulja, hogy ez a helyes magatartás, mely jutalommal jár.

Nevelés pozitív megerősítése

Ebben a módszerben sohasem büntetik az állatot, csak és kizárólag megjutalmazzák a helyes magaviseletnél. Ilyenkor a nem kívánatos viselkedést egyszerűen csak figyelmen kívül hagyják, a jókat viszont jutalmazzák. Szakértők szerint ez az oktatás azért nem hatásos, mert a rossz magatartást nem fogja felismerni az eb, nem tanulja meg, hogy melyek a nem kívánatos magatartásformák. Például ha a kutya ugrál, és mi nem szólunk rá, hanem csak elfordulunk tőle, akkor még akár azt is hiheti, hogy csak játszunk vele. Ebben az esetben nincs visszajelzés a kutya irányába, így nem tudatosul benne a rossz habitus.