A kötelező biztosítás ára 2012-ben: kötelező bizonytalanság

Igen nagy bajban vannak a biztosítók és ez által az autósok is: még összeghatár meghatározására is képtelenek a biztosítással foglakozó cégek, ha a 2012-re érvényes kötelezőkről van szó. Ez azért hatalmas probléma, mert egy jogszabály szerint október végéig nyilvánosságra kell hozniuk a következő évi kötelező biztosítási tarifákat, amiket egy teljes évig nem módosíthatnak.

Ha viszont az egyes biztosítók nem tudják, hogy milyen árakat és kedvezményeket határozzanak meg, akkor igencsak torzult piaci kínálat jöhet létre, amely mindenkinek rossz: ha valaki túl magas árat határoz meg, az elveszítheti ügyfelei jó részét. Ha valaki pedig túl alacsony díjjal kínál kötelezőt, akkor ez minden egyes kötéskör veszteséget fog termelni az adott biztosítónak. Ráadásul ő nem utasíthat vissza szerződni kívánó ügyfelet, és az alacsony ár miatt rengetegen fognak hozzá jönni, ami rengeteg veszteséget jelent.

A baleseti adó beépítése a kötelező biztosítás áraiba

A bizonytalanság oka a meglengetett, de részleteiben abszolút nem ismert baleseti adó terv, ami elvileg 2012-től lépne érvénybe. Mivel kormány elképzelése is az, hogy ezt az adót a biztosítók a kötelező - és esetleg a CASCO - megdrágításával tovább hárítják a balesetet okozó autósokra, így ennek értelemszerűen be kell épülnie a kötelező biztosítás áraiba. Csakhogy amíg nem tudni ennek a pontos részleteit, addig nem lehet beépíteni sem, viszont október végén kötelező előállni a 2012-es árakkal. Mivel a biztosítók a pontos részletek ismerete alapján is képtelenek két nap alatt megfelelően belekalkulálni az egész folyamatot az árakba, ezért sokak szerint a pontos adatok tegnapi érkezése is túl késő lenne.

Elképzelések

Az ördögi körből való kitörésre született pár elmélet, aminek egyike sem túl bíztató.

Az egyik, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium pontosan közölte, hogy mennyi vár az új adótól - 27 milliárd forintot - így ezt egységesen ki lehetne vetni az autósokra. Csakhogy így abszolút nem érvényesülne az elképzelés, hogy az fizet, aki sok balesetet okoz.

A másik változat, hogy a kötelező biztosításra egyszerűen áfát tennének, ami jövőre 27 % lesz, hiszen a nagyjából százmilliárdos piachoz közel ugyanígy viszonyul a 27 milliárdos extra adó. Ez a második lehetőség pedig szinte ugyanazt eredményezné, mint az első megoldás.

A harmadik verzió, hogy a biztosítók valamilyen kormányzati megegyezéssel kitolnák az október végi határidőt, várhatóan a pontos szabályok megérkezése után egy hónappal. Azonban ez is rendellenes, hiszen nem véletlenül van a határidő megjelölve: ennek túllépése igencsak kedvezne a biztosítóknak.

A gépkocsi tulajdonosok már felkészültek a változásra: a megkérdezettek többsége árnövekedést vár, aminek csak az egyik oka a baleseti adó. A másik az, hogy a kötelező árait az internetes árverseny és különböző összehasonlító programok az utóbbi időben egészen a padlóig szorították. A kampányban tavaly évi 17-18 ezerért lehetett átlagosan kötelezőhöz jutni, azon kívül az átlagár 24-25 ezer közt mozgott, míg pár éve 50ezret kértek egy átlagos gépkocsi éves kötelezőjéért. Innen már nincs nagyon lejjebb. A pontos áremelkedésről még nincsenek elképzelések, annyi biztos, hogy a baleseti adó egymaga átlagosan 6-7 ezerrel növelheti meg a kötelezők összegét.