A kötelezőről kérdeznek a legtöbbet

Sajnálatos módon a magyar állampolgárok biztosításokról való tájékozottsága valahol a siralmas és az elborzasztó között van - erre már több tanulmány is rávilágított.

Az egy év eleji felmérésből derül ki, hogy a nem harmadik világ-béli embereknek mintegy 70 százaléka tartja kifejezetten bonyolultnak a biztosítási szerződéseket és azok működését. Azonban a bonyolult alapvetően nem jelentené azt, hogy érthetetlen is - pedig nálunk hasonló a helyzet. Ugyanis a lakosság 78 százaléka nem tudná elmagyarázni egy 25 éves lejáratú kockázati életbiztosítás működésének lényegét - pedig az még nem is tartozik a bonyolultabb típusokba. Mondhatnánk, hogy ezért van csupán a lakosság 5 százalékának kockázati életbiztosítása, és nem tehető többre 16 százaléknál a vegyes vagy unit-linked, vagyis befektetéssel egybekötött életbiztosítással rendelkezők száma se (legalábbis ennyien rendelkeztek 50 ezer forintnál több megtakarítással tavaly, márpedig ezek megtakarítások). Azonban egy másik felmérés arra mutat rá, hogy azok 70 százaléka, akik rendelkeznek életbiztosításokkal, nem tudja pontosan hogy mire is jó a birtokában lévő kötvény - tehát nem azok veszik, akik értik. Az életbiztosítások a legbonyolultabb biztosítási forma, de sajnos hasonló a helyzet a lakásbiztosítások és az utasbiztosítások területén is. Utóbbi esetben az Európai Egészségbiztosítási Kártya és az utasbiztosítás közti különbségtétel okoz sokszor gondot hazánk polgárainak, előbbi esetben pedig az öreg lakásbiztosítások és az alulbiztosítottság oly mértékű, amely nem alakulhatott volna ki normális informáltsági szint mellett.

Kötelező biztosítás

Mindezek ellenére mégis a kötelező biztosítás az, amivel kapcsolatban a legtöbb kérdés felmerül - legalábbis ez derül ki a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) legújabb ügyfélszolgálati felméréséből. A 2010 szeptemberi, vagyis mintegy 3 és fél éve működő vonalat eddig 58 700-an keresték fel - évről évre növekedő mértékben (az idei első félévben 11 455 megkeresést regisztráltak, ami mintegy 10 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest). Ennek többsége a kötelező biztosítás témaköréről szeretett volna megtudni valami hasznosat, aminek valószínűleg nem az az oka, hogy kötelezősége révén ez a leggyakoribb itthon előforduló biztosítási forma, vagyis ez érinti a legtöbb embert. A KGFB ilyen téren vezető szerepéhez az is hozzájárulhat, hogy a MÁV-ÁBE két hete végleg lezárt ügye számos kérdést felvetett, valamint a kötelező biztosítást érte az elmúlt időben legtöbb átalakítás. Először a KGFB-re nehezedő baleseti adó, majd az egyéb szabályváltozások, idén pedig Európában utolsóként liberalizálódott a kötelező biztosítási piac, és elviekben eltörölték az eddig kötelező év végi KGFB kampányt is. A kötelező biztosítás megértettsége sem áll jól: tavaly a megkérdezett autósok több mint 40 százalékát befolyásolta az a szempont KGFB választáskor, hogy miképp bánik a biztosító az ügyfeleivel - pedig a kötelező biztosítást vállaló biztosító a kiküldött csekken kívül alig foglakozik az ügyfelekkel (a kiegészítőket leszámítva, amiket csak az ügyfelek 10 százaléka vesz igénybe). Elvégre a kártérítést és minden egyebet a vétlen autóssal intéz a biztosító. Komoly tájékozatlanságról tesz az is tanúbizonyságot, hogy még tavaly is úgy vélte az autósok negyede, hogy tegyen bármit is, neki az év végén lesz a biztosítási évfordulója, amikor ez már évek óta nem így van - és a baleseti adóról is csak a megkérdezettek kevesebb, mint 30 százaléka tudta elmondani, hogy micsoda, és hogy mekkora a mértéke.

Érdeklődési típusok

A kimutatás szerint a legtöbben telefonon érdeklődnek (82 százalék), további 12 százalék írásban tudakozódik (döntő többségben elektronikusan), míg a maradék 6 százalék személyesen keresi fel a felügyeletet. A megkeresések mintegy 70 százaléka nem közvetlenül a szervezet tevékenységéhez kapcsolódik: ezek a leggyakrabban konkrét biztosítási termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos felvilágosítás és tanács kérések. Szakmai ügyekben a KGFB-nél leginkább a fedezetlenségi díjról érdeklődtek, egyéb iránt pedig a kárrendezés ügymenetével kapcsolatos problémáikra kerestek megoldást. A Mabisz nem csak ezzel, hanem számos hasznos programmal is segíti az ügyfelek tájékozódását: a kötelező biztosítások esetében például ilyen a garantáltan hibamentesen működő, összehasonlításra képes kötelező biztosítási kalkulátorral. Érdemes megjegyezni, hogy a KGFB-t váltók és új kötelező biztosítást kötők több mint 70 százaléka Magyarországon jelenleg ilyen, vagy hasonló kalkulátort használ.