Félreértések a kötelező-kampányokban

Igencsak furcsán alakul az idén a kötelező biztosítás kampányidőszaka. Bár az interneten elérhető, minden biztosító ajánlatát feldolgozó kalkulátorokat az elmúlt két hétben rekord nagyságú embertömeg használta, de a lemondásra és a kötésre még a tavalyinál is kevesebben szánták rá magukat.

Ezek okai a baleseti adó bevezetése körüli bizonytalanság és a néha hihetetlennek tűnő árzuhanás lehet. A kampány ugyanakkor nagyon intenzív, és a sok közszájon forgó információ közül négy olyan is akad, ami nem felel meg teljesen a valóságnak, vagy csak könnyedén félreérthető - a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) ezekre kívánja kiáltványában felhívni a figyelmet.

Négy pont

A kampányban és az azt elemző háttéranyagokban sokszor hangzik el az a mondat, hogy „az idei a kampány hosszú évekre eldöntheti, hogy az ügyfelek melyik biztosítónál maradnak.” Ez persze nem azt jelenti, hogy a következő években ne lenne lehetőség biztosítót váltani, vagy drasztikusan csökkennének az elkövetkező kampányok intenzitása. Csupán annyit tesz, hogy a piaci elemzők legtöbbje kizártnak tart a következő években újabb, jelentősebb áresést, így a váltásnak is kevesebb értelme lesz - tehát a váltók száma csökken, a piac bebetonozódik.

A különböző KGFB-ket kalkuláló programok egyértelműsége sem tökéletes. A HVG egy friss cikke például rámutat arra, hogy a négy legnagyobb alkuszcég kalkulátora egymástól különböző árakat ad meg ugyanarra a gépkocsira, ráadásul a pár nap eltéréssel bevitt azonos adatoknál még önmagukat is felülírják. Ennek okai, hogy hihetetlenül sok és bonyolult adatot kell a végletekig leegyszerűsíteni, és ebbe óhatatlanul csúsznak be hibák, félreértelmezések, amiket az alkuszok folyamatosan javítanak. Érdemes azonban megjegyezni, hogy minden alkuszcég árgaranciával dolgozik - vagyis amennyit kidobott a programja, és nála meg is kötjük a biztosítást, akkor annál többet semmi esetben sem fizethetünk a kötelezőnkért.

Elterjedt az a tévhit, hogy internetes alkuszok kedvezőbb díjakat kínálnak, mint az alkuszi ügyfélszolgálatok és irodák. Ez annak a félreértéséből adódik, hogy az internetes alkuszok alapvetőnek tartják az internetes kötés kedvezményét, míg a többi cég nem kalkulálja bele ezt az alapdíjakba - de természetesen náluk is lehet élni ezzel a lehetőséggel. További probléma lehet a bonus-malus besorolásunk akadálytalan átvitele egy másik biztosítóhoz. Bár igaz az a hír, hogy új rendszer működik, amely közvetlen lekérdezést tesz lehetővé, így megszűnik a biztosítók közti hosszadalmas adatcsere, azonban ez csak akkor használható, ha minden adat pontosan egyezik személyes adatainkkal. Tehát egy megváltozott lakcím, vagy egyetlen elütött betű igencsak megkeserítheti életünket, és hosszas utánajárást igényelhet ennek kijavítása. Erre mindössze hatvan napunk lesz a biztosítás megkötésétől számítva - ennek hiányában automatikusan A0-ás besorolást fogunk kapni.