Hogyan érintheti az autótulajdonosokat a költségvetési tervezet?

A napvilágot látott költségvetési tervezet és a telekommunikációs különadóra adott EU-s vétó együtt az átlagpolgárt is érintő új és megnövekedett adók képét vetíti előre. Megpróbáltuk összegyűjteni ezeknek az új és már meglévő autótulajdonosokra gyakorolt várható hatásait.

Költségvetési háttér

Szeptember 29-én az Európai Bizottság kimondta, hogy a távközlési különadó nem egyeztethető össze az EU-s jogokkal és normákkal (mivel "annak bevételeit nem hálózatfenntartásra vagy célzott távközlési fejlesztésekre fordítja"), ezért az így beszedett összeget kamatostul, némi büntetéssel megtoldva 2012-ig vissza kell fizetni a távközlési cégeknek. A 2010 októberében kivetett adó évi 61 milliárd forintnyi plusz bevételhez jutatta az államot, így a visszafizetendő összeg (ha az adó 2012. január elseji megszűnésével kalkulálunk) kamatokkal és büntetésekkel együtt némileg meghaladhatja a 100 milliárd forintot, ami a 2012-es költségvetésből fog hiányozni. Valószínűleg nem csak ez a 100 milliárdos hiány lesz a költségvetésben, hanem a 2012-re tervezett 61 milliárd sem fog befolyni, amit valahonnan pótolni kell, hiszen a kormány egyértelműen kijelentett, hogy ha törik, ha szakad, 2012-ben maximum 2,5 százalékos lesz a költségvetési hiány. Az ítélet még nem biztos, elvégre a végszót az Európai Bíróság mondja majd ki, de elemzők szerint nagyon valószínű, hogy nem a magyar kormány számára pozitív ítélet fog születni.

Ha nem folyik be elég pénz, akkor vagy kiadásokat kell csökkenteni vagy a bevételeket növelni. Mostanság a bevétel növelése van terítéken. A sajtótájékoztatón és az interjúk során elejtett megjegyzésekből, valamint az Origó által megszerzett jövő évi költségvetési tervezetből megpróbáltuk összeszedni azokat a lehetséges tételeket, amik egy autóst sújthatnak a jövő évtől.

Mi változhat?

Az ÁFA két százalékos növelése természetesen mindenkire, így egy autósra is kihat, de sok más specifikus tétel van, amely kizárólag a gépkocsikkal rendelkezőket terheli majd.

Ezen egyéb terhek egyike a gépjármű megvételekor fizetendő illeték alapjának megváltoztatása is. Jelenleg a motor hengerűrtartalma határozza meg az illeték alapját. Jövőre már a teljesítményétől és a jármű korától függhet az illeték összege, de az is bele fog számítani, hogy milyen környezetvédelmi osztályba tartozik. A tervezet szerint eme lépés 6,5 milliárddal rövidítheti meg az autósokat.

Újabb őket érintő változtatás a regisztrációs adó emelése. Pontos tervek még nincsenek. Annyi derült ki, hogy módosítanák az adótáblát, összevonnák a legnagyobb hengerűrtartalmú autókra érvényes két adókategóriát és a legkevésbé környezetszennyező, Euro-5-ös osztályozású motorral felszerelt autókra pedig egy új, kedvezményesebb oszlopot vezetnének be. Mindezek együttesen majd körülbelül 7 milliárdot vennének ki az autósok zsebéből.

További terv a cégautók adójának 40 százalékos megemelése, amely igen komoly terhet fog jelenteni a kisebb cégeknek.

A már bejelentett baleseti adót eredetileg a biztosítókra vetnék ki, akik a kormány tervei szerint is továbbvetítik ezt az autósokra. Ez az új adó azokra vonatkozna, akik sok vagy súlyos balesetet követnek el és beépülne a kötelező biztosításba. Ez a kormány tervei szerint 27 milliárd forinttal könnyítené meg a volán mögé ülőket.

A gázolaj adójának ára is növekszik - várhatóan 97-ről 110 forintra -, ami természetesen beépül majd az árakba is (igaz, a fuvarosok és más lobbik maguknak jelentős visszaigénylési-kedvezményeket harcoltak ki, amivel jórészt csökkentik a rájuk nehezedő terheket). Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter számításai szerint az intézkedés mindössze hárommilliárd forint pluszbevételt hoz a költségvetésbe.

Nem számítva az áfa emelését és csak a cégekre vonatkozó cégautó-adó növelését, a Nemzetgazdasági Minisztérium számításai szerint 43,5 milliárddal több adót fognak fizetni az autósok, ami 3,2 millió gépjárművezetővel számolva fejenként majdnem tizennégyezer forint költségnövekedést jelent.