KGFB: Ismét gond van a bónusz besorolásokkal

A kötelező biztosítások bónusz-malusz besorolásával az előző évben is komoly problémái voltak a biztosítóknak, és a kormánynak is.

Az egész az új Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer (KÁNYA) bevezetésével van összefüggésben. Az új rendszer egyrészt egyszerűsíti a nyilvántartást, másrészt gyorsítja a lekérdezést, egy jó adag papírmunkától szabadítva meg a biztosítókat, ráadásul komoly kimutatások adatbázisául szolgálhat a benne lévő, immáron 10 milliónál is több KGFB szerződés. Tehát elviekben mindenkinek jó, azonban az átállás kissé problémás volt - és ennek a problémának a hullámai még a mai napig is több mint tízezer autóst érintenek.

Ugyanis ha egyetlen karakter nem stimmelt a régi biztosítónknak és az új biztosítónknak megadott adatok között (lehetett ez egy megváltozott lakcím, név, vagy csupán egy elütés), akkor a rendszer már nem bírta lekérdezni az előző biztosító által feltöltött adatokat. Mivel a biztosítók a KÁNYA bevezetése óta ilyen esetekben nem egyeztethetnek adatot, ezért az ügyfélre hárult a feladat, hogy visszazarándokoljon a régi biztosítójához, lekérdezze az adatokat, majd mindezt megadja az új biztosítójának. Mindezt persze munkaidőben, és a kötelező biztosítás megkötése után számított hatvan napon belül - ráadásul, néha csak az utolsó két hétben derült ki a probléma, az adatfeldolgozás lassúsága miatt. Aki ezt nem tette meg, azt a hatályos törvények szerint eredetileg A0-ás kategóriába kellet volna visszasorolni, ami számtalan autósnál bónuszának elvesztéséhez vezetett volna. Ezért a kormány eltolta a határidőt, és bevezette a kárazonosítót, ami egy 12 jegyű szám, és ennek a beírásával automatikus a lekérdezés.

Csakhogy még nem kapott minden KGFB tulajdonos kárazonosítót, így sokan - a becslések szerint több mint 18 ezer autótulajdonos - kerültek bajba. Számukra még mindig a régi megoldást kell alkalmazniuk, vagy ha alkuszon keresztül kötötték meg az új kötelező biztosításukat, akkor használhatják az ő segítségüket is. Számukra hamarosan lejár a kitolt határidő, amin segíthet, ha az új biztosítónak az előzménybiztosító neve mellett a kötvényszámot/szerződésazonosítót is feltüntetjük, hiszen így könnyebben eligazodhat a KÁNYA rendszerében.