Kötelező biztosítási árak: innen már csak nőni fognak

A világ minden pontján árnövekedést hozott a kötelező biztosítási piac liberalizációja - ami nálunk is megtörtént, idén január elsejétől, utolsóként Európában.

A hatás nálunk sem volt más, mint a világ többi pontján: Az ország legnagyobb online biztosítási alkuszaa patinás Világgazdaság számára készített, és nemrég publikált felmérése alapján legalábbis az árak nálunk is felfelé szöktek az elmúlt hónapokban, legalábbis a vizsgált, online, kötelező biztosítás kalkulátorokkal kötött szegmensben, január elseje és június elseje között. Ezt a szegmenset nem szabad azonban lebecsülni, hiszen tavaly a KGFB-t kötők, váltók és újrakötők több mint 70 százaléka az online módszert használta, az idei évre ez a szám pedig könnyen felkúszhat 80 százalékra is.

Tavaly az év végi kampányban átlagosan 11 600 forintot fizettek ki azok, akik kötelező biztosítást kötöttek. Ehhez képest január elsején már 20 081 forintot fizettek ki a KGFB-t váltók és az újrakötők - igaz ez az érték már tartalmazza a 30 százalékos biztosítási adót is, míg az első adat nem. Az eltérés annyira nem meglepő, hiszen a KGFB kampányon kívül mindig is 20-30 százalékkal többet fizettek, mint a kampány alatt váltók. Az már azonban meglepő, hogy ez az utolsó adat 5 hónap alatt 12 százalékkal 22 476 forintra drágult. Azoknál, akik új gépkocsira kötöttek kötelező biztosítást, a KGFB éves ára „csupán” 11 százalékkal drágult, így náluk már 26 074 forint volt az biztosítási adóval megnövelt átlagár június elsején.

Az árváltozások okai

Az árnövekedésnek számos oka van. Egyrészt a PSZÁF betiltotta a B-10-nél magasabb bónusz-malusz fokozatok alkalmazását, amely a gépjármű tulajdonosok mintegy 17 százalékának növelte meg a KGFB árát. Másrészt a liberalizációval járó, 60 napos türelmi időn kívül majd minden korlátozást törlő szabad KGFB árváltoztatást 33-szor használta ki a piacon lévő 16 biztosító - van aki ötször is - és túlnyomó többségében árakat emeltek (igaz, tízszer a PSZÁF már említett szabályozása miatt). Az árváltozás oka volt a használatban lévő gépjárművek (és így a rajtuk lévő biztosítások) számának csökkentése éppúgy, mint az, hogy már hosszú ideje olyan alacsonyan vannak a kötelező biztosítások árai, hogy a növekedés elkerülhetetlen volt. Ám még így is nagy valószínűséggel hosszú ideig nálunk lesz a legalacsonyabba kötelező biztosítások árai - még a baleseti adót beleszámítva is.