Liberalizálódhat a KGFB piac?

Igen komoly kérdéseket tett fel a Tanácsadó Magazin online száma hazánk legnagyobb biztosítót irányító vezetőinek.

Ezek egyik az volt, hogy „ Szükséges-e a kötelező biztosítás piacának további liberalizációja? Önök szerint milyen irányba halad ez a szegmens?” A vezetők egyöntetűen kiálltak a liberalizáció mellett - a különbség csak annyi volt, hogy ki a teljes, ki a fokozatos liberalizációt vette pártfogásba. Zatykó Péter, az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. elnök-vezérigazgatója például kifejezetten támogatja a kötelező biztosítás további liberalizációját. Indoklása szerint "Az évi egyszeri díjhirdetés nagy kockázatot jelent mind az ügyfeleknek, mind a biztosítóknak. Az, hogy egy éven belül nem változhat a meghirdetett díj, sokszor ésszerűtlen árversenyt eredményez a piacon, ami leginkább a vétlen károsultakat veszélyezteti a legnagyobb mértékben, hisz egy rosszul meghirdetett tarifa és egy e miatt esetlegesen kialakuló biztosítói csőd őket sújtja leginkább."

Következmények

Jelenleg kishazánkban működik Európa legkonzervatívabb kötelező gépjármű felelősségbiztosítási piaca, amellyel szoros kapcsolatban áll az a tény, hogy az árak is nálunk vannak messze a legalacsonyabb szinten.Így volt ez tavaly, is, és erre a baleseti adó kvázi átvállalása újabb 30 százalékos mínuszt rakott. Ezzel a piac elért arra szintre, hogy az árversenybe belefeledkezett biztosítóknál erősen kérdésessé vált a szolgáltatás ellenösszegének megtérülése- annyira, hogy egyes szakértők bizonyos biztosítók a piacról való kivonulását, esetleg bedőlését vizionálják a tavalyi évre. De ha ez nem is fog beköszönteni, a szolgáltatások színvonalának visszaesésére igen is lehet számítani - főleg az év második felétől, amikor a kisebb biztosító kifogynak az anyagi forrásokból.

A piac részleges liberalizálásával havonta, negyedévente, a teljes liberalizálással pedig szinte bármikor változtathatnának a biztosítók az áraikon - ugyanakkor a biztosítottak is ugyanezen időközönként felmondhatnák a szerződésüket, és új biztosítóhoz mehetnének. Ezzel kiütnék az évi kampány által generált árversenyt, amely az árak mélységben tanyázásnak legfőbb oka. És ezzel a fogyasztók is jobban járnának - hosszú távon. Ugyanakkor a jelenlegi kormány nem igazán kíván nyitni ebbe az irányba, pedig ha más nem, a tavalyi váltáskor kialakult zűrzavar igazán ösztönözhetné őket erre.