Még évekig probléma lehet

Mint az ismeretes a kötelező biztosítással kapcsolatos adat-nyilvántartási rendszert a tavalyi kampány idejére sikerült lecserélni a jól bevált BOMA-ról az elvileg jóval egyszerűbb és gyorsabb KÁNYA-ra (Központ Kártörténeti Nyilvántartási rendszer).

Ide elviekben elég minden biztosítónak feltöltetnie a legutóbb nála biztosított személyek kártörténetét, és azt egy másik, biztosító (ha az illető váltott) akkor egyetlen kattintással lehívhatja azt. Csakhogy a gyakorlatban ez nem ilyen egyszerű.

Súlyos problémák

Elég egyetlen karakternyi eltérés (elütés egy számban, be nem jelentett lakcím, több név megadása, stb.), és máris lehívhatatlanná válnak az adatok, ennek hiányában pedig a váltó automatikusan átkerül A0-ás besorolásba, amelynek hatására a legrosszabb esetben akár 50 százalékkal is nőhetnek a kötelező biztosítási költségei. Az érintettnek vissza kell mennie a régi biztosítójához, egyeztetni az adatokat majd szólni az újnak, hogy most megint próbálja meg, mindezt addig, amíg nem sikerül, munkanapokon, 15 napon belül (amely postázással gyakran 10 napra csökken). Bár a kormány kiadott egy rendeletet, amely értelmében ez ideiglenesen 60 napra módosult, csakhogy ez nem oldja mega rendszerbe kódolt problémát. idén, némivel több mint egymillió váltónál pár tízezer helyen volt ilyen probléma. Mivel 4,1 millió aktív KGFB-t tartanak nyilván, ezért még közel 100.000 olyan autós lehet, akiknél ez a gond majd csak az elkövetkező években jelenik meg. Hacsak addig nem csinálnak valamit az érintettek és a jogalkotók - ugyanis az új tövének értelmében a biztosítók nem cserélhetnek közvetlenül adatokat, csak a KÁNYA-n keresztül.