Megváltozott a gépjárművek besorolási módja

Az autósok az elmúlt években megszokták, hogy a biztosítók a kötelező biztosítás díját több szempont alapján különböző kategóriák szerint határozzák meg. Az egyik ilyen tényező maga a gépjármű, pontosabban hogy milyen márkájú és hengerűrtartalmú autó van a birtokunkban. 2011-től az eddigi hengerűrtartalmú besorolást a teljesítmény alapú besorolás váltja.

Fontos változás!2011 évre a biztosítók hengerűrtartalom helyett teljesítmény alapján fogják besorolni a gépjárműveket. A teljesítmény alapú besorolás a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) esetén azért csúszik 2011-re, mivel a biztosítóknak minden év október 30-án kell közzétenni a következő évi díjakat, és az új besorolás szerinti díjak kiszámítására nem maradt elég idejük 2010-ben.

A teljesítmény alapú besorolást bevezetését a korszerűbb motorok bevezetésével indokolják, mivel alacsonyabb hengerűr-tartalom mellett manapság nagyobb teljesítményre képesek a motorok, mint korábban. A módosítások szerint a nagyobb teljesítmény nagyobb veszéllyel jár, ami nagyobb vagy több kárhoz vezethet a kötelező biztosításban, vélik a szakemberek.

Táblázatban foglaltuk össze a személygépjármű kategóriákat:

2010. évi KGFB kategóriák
hengerűrtartalom (ccm3) szerint
2011. évi KGFB kategóriák
teljesítmény (kW) szerint
0-850 0-37
851-1 150 38-50
1 151-1 500 51-70
1 501-2 000 71-100
2 001-3 000 101-180
3 000+ 180+

1 Le = 0,735 kW 1 kW = 1,36 Le

Egyes vélemények szerint a teljesítmény alapú változásra a „kis biztosítók” nincsenek felkészülve, nem rendelkeznek megfelelő információval, ezért a hibázás elkerülése végett a díjakat felfelé fogják kerekíteni.

Más vélemények szerint zökkenőmentes lesz az átállás, viszont előfordulhatnak olyan szélsőséges esetek majd, hogy ugyanannak az ügyfélnek ugyanarra a gépjárműjére kalkulált kötelező díjak között akár több százezer forintos eltérések lesznek.