Mit tegyünk, ha külföldi gépjármű okoz nekünk kárt?

A magyar törvények szerint minden magyarországi üzemben tartónak kötelező gfb biztosítás kötnie, így az általuk másnak okozott gépjármű károkat a biztosítójuk megtéríti.

Egy felmérés szerint a magyar autótulajdonosok 94 százalékának valóban van is kötelező biztosítása. De mi a helyzet akkor, ha egy külföldi tulajdonban lévő gépjármű okoz nekünk gépjárműjével károkat? Alapvetően ugyanaz: mivel neki is kell KGFB-vel rendelkeznie, így a biztosítójának kell rendeznie kárunkat. Csakhogy ehhez némi extra ügyintézésre is szükségünk lesz, és türelemre, ugyanis hosszabb lehet a kárügyintézés.

Egyrészt ilyenkor - mint ahogy akkor is, ha mi okozunk külföldön balesetet - szükségünk lesz nemzetközi kárbejelentő kitöltésére (elviekben a külföldi autó tulajdonosánál kell lennie, de nekünk sem árt párat a kesztyűtartóban tartani). Ez nagyban meggyorsíthatja az egyébként több hónapig tartó ügyintézést. A rendőrséget egy károkozás során mindig érdemes kihívni a későbbi vitás esetek elkerülésének érdekében, de kiemelten fontos ezt megtenni akkor, ha a sofőr pl. ittas volt, vagy személyi sérülés történt. A rendőrség által elkészített jegyzőkönyvet ugyanis el fogja kérni a biztosító. Szintén lényeges hogy fényképeket készítsünk az okozott kárról, hogy így bizonyítsuk a sérülés mértékét - ugyanis a magyar szervizekben nem mindig bíznak a külföldi biztosítók.

Ha külföldi gépjármű okoz kárt (ide tartoznak az ismeretlen gépjárművek által okozott károk is) akkor a Magyar Biztosítók Szövetsége alá tartozó Kárrendezési Iroda (azon belül is a Nemzeti Iroda) is részt vesz a kárrendezésben. Külön érdekesség, hogy egy nemrég benyújtott jogszabály módosítás annak ellenére kiszervezné ezt a Mabisz hatásköréből, hogy kiemeli: eddig példásan végezték e feladatukat. Az indoklás szerint így költséghatékonyabb lenne a működés, noha a kiszervezéssel az irodának külön könyvelésre és beszámoló készítésre lenne kötelezve, amik önmagukban jelentős összegeket emésztenek fel.