Újabb törvény módosíthatná a kötelező biztosítások piacát

A baleseti adó, az egységes biztosítási adó, és kötelező biztosítási piac liberalizációja után újabb törvénytervezettel kívánja a kormány átírni a KGFB játékszabályait.

Ám ezúttal egy olyan szabályt kívánnak bevezetni, amely nem csak biztosítók, hanem az ügyfelek érdekeit is érintené, ráadásul az európai joggal, és szakmai hagyományokkal is esélyesen szembemegy. A törvény még nincs elfogadva, így a szakmai kritikák célba érhetnek az érintetteknél - annak ellenére, hogy az elmúlt időkben erre sajnálatos módon kevés példa volt.

Törvénybe vésnék

A törvénymódosítás lényege, hogy ezentúl a sérült járműveket kizárólag számla ellenében lehetne megjavíttatni - már ha az ügyfél szeretné, hogy a kárát a biztosító térítse - ugyanis a biztosító kizárólag javítási számla ellenében fizethetne kötelező biztosítás esetén a vétlen illetőnek. Ez alól az egyetlen kivétel, ha a gépjármű totálkáros lett. A gazdasági totálkárt ugyancsak ez a törvény definiálná: ez akkor állna be, ha a gépjármű javítási költség elérné a teljes gépkocsi árának 80 százalékát. Bár az intézkedés nagyban csökkentené a szerelőknél oly gyakori, számla nélküli feketegazdaság világát, de az autószerelőket eltiltaná az otthoni javítástól, a tulajdonosokat pedig attól, hogy mérlegeljenek: kis tőkepótlással új gépjárművet vesznek a jelentősen roncsolt meglévő helyreállítása helyett, vagy megtartják a régit. A Mabisz közlése szerint így nem csak az így is túlkoros magyar járműpark megújulása fog tovább halódni, hanem még a kötelező biztosítási árak is megugorhatnak (számla ellenőrzése végetti adminisztrációs költségek hatására).