Drágább lakásbiztosítás a közösségi oldalak felhasználóinak

A két legnagyobb - már Magyarországon is igen széles körben használt és ismert - közösségi weboldal, a Twitter és a Facebook felhasználói hátrányban lehetnek, mikor lakásbiztosítást kötnek, legalábbis a brit Legal & General biztosónál már gondolkodnak azon, hogy magasabb biztosítási díjat kérjenek tőlük.

A felhasználók egyre több olyan információt osztanak meg magukról, ami a betörőknek segít: lakóhelyükről, nyaralásaikról, szabadidős tevékenységeikről túl sok minden kiderül. A 16 és 24 év közöttiek - egy számítógépes biztonsággal foglalkozó cég felmérése szerint - csaknem 75%-a teszi közzé az interneten, hogy mikor mit csinál, így szinte pontosan nyomon követhető, hogy mikor megy nyaralni, így egyszerű célponttá teszi lakását.

A betörők sokkal nagyobb magabiztossággal vesznek célban olyan ingatlant, melyről tudják, hogy biztosan üres - és ezen közösségi oldalakról ezeket az információkat könnyen be tudják gyűjteni. A Google Street View segítségével pedig akár online meg is tudják nézni a kiszemelt lakást, és akár az útvonalát is meg tudja tervezni minden erőfeszítés nélkül.

A biztosító szerint olyan információk közzététele az interneten, hogy mikor született, hol lakik, éppen mit csinál körülbelül annyira veszélyes, mintha nyitva hagyná a lakása ajtaját. Bár a legtöbb közösségi oldalon csak az adott személy ismerősei férnek hozzá ezekhez az információkhoz, a számítógépes biztonsággal foglalkozó cég tesztje szerint nagyon sokan visszajelölték a kapcsolatra való felmérést ismeretlenül is, így lényegében bárkinek elérhetővé teszik az adataikat.

Egy esetleges betörés alkalmával viszont igen nehéz bebizonyítani azt, hogy a bűntény oka az volt, hogy adott személy túl sok információt tett közzé magáról az interneten, így közvetlenül a közösségi oldalak használóit nem lehet magasabb biztosítási díjjal büntetni, ám a kutatások eredményeit mindenképpen szeretnék felhasználni. Elképzelhető, hogy a jövőben a lakásban élő fiatalok (16-24 év) számától függően fogják díjaikat alakítani, hiszen ez az a csoport, akik a legaktívabban részt vesznek a közösségi oldalak életében.