Legyen gazdaságos és környezetbarát is az autózás!

Autóhasználóként sajnos minden alkalommal jelentősen szennyezzük környezetünket, azonban ma már léteznek nagyon hatékony, ráadásul az esetek többségében még gazdaságos megoldások is a hosszabb távú fenntarthatóság biztosítása érdekében.

Egyes becslések szerint az is elképzelhető, hogy a Föld már csak 40 évre elegendő olajtartalékkal rendelkezik, ami egyértelműen az üzemanyagok árának folyamatos emelkedéséhez vezet a kínálat zsugorodásával. Sokan nem ilyen pesszimisták, és úgy vélik, nem kell aggódni nagyon, ugyanis van még elegendő kitermelhető olajkészlet. Nem könnyű igazságot tenni a két oldal között, de az biztos, hogy a környezetvédők is megkongatták a vészharangot: amennyiben nem csökkentjük a fosszilis üzemanyagok felhasználását, úgy visszafordíthatatlan károkat okozunk az ezek által keltett szén-dioxid kibocsátással. Az ilyen véleményeknek is köszönhető az alternatív üzemanyaggal működő gépjárművek elterjedése. Az alábbiakban összegyűjtöttük, hogy milyen módszerekkel lehet a hagyományos üzemanyagokat kiváltani, így hozzátenni valamit a sokak által hőn áhított fenntartható fejlődés biztosításához.

Elektromos meghajtású járművek

Sokak szerint a fosszilis üzemanyaggal hajtott autókhoz képest az elektromos járművek nagyjából feleannyi káros anyagot bocsátanak ki, azonban azt is hozzá kell tenni, hogy az érték nagyban függ az elektromos energia előállításának pontos módjától. A környezetbarátabb működés elsősorban annak köszönhető, hogy az elektromos meghajtású járművek hagyományos társaiknál sokkal hatékonyabban használják fel az energiát.

A www.zoldauto.info összeállítása szerint példaként hozható fel, hogy álló helyzetben, járó motor mellett egyáltalán nem fogyasztanak energiát az úgynevezett start-stop technológiának köszönhetően, ráadásul alacsony sebességnél is alig használnak áramot. Mindezeken felül a regeneratív fékezés további 20 százalékkal javítja az üzemanyag-hatékonyságot (használati módtól függően). A károsanyag-csökkenés annak is köszönhető, hogy az erőműben nagy tételben sokkal hatékonyabban tudják előállítani az energiát, mint egy autó saját „erőművében”. A kibocsátás még kisebb lehet, ha a villamos erőműben tisztább előállítási módokat alkalmaznak. Ha pedig megújuló erőforrásból származó áramot használunk autónk töltéséhez, akkor a kibocsátott üvegházhatást okozó gázok mennyisége nullára csökken – tehát tényleg zéró emissziós autóval közlekedhetünk.

Ma még igen drágának mondható egy elektromos autó megvétele és működtetése: az amúgy a tesztek alapján kedvelt japán típus közel 9 millió forintba kerül, amelyért 2 darab, hasonló szolgáltatásokat kínáló, középkategóriás benzines gépjárművet kapni ma a magyar piacon, amelyek ráadásul sokszor 1000 kilométeres távolság megtételére is képesek egy tanknyi benzinnel. A jövő azonban ezen a téren is sok változást ígér.

Az IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó társaság felmérése szerint idén már húszféle elektromos autót lehet majd kapni Németországban, s ezek átlagosan csak 30 százalékkal lesznek drágábbak a hasonló benzines járműveknél. Két évvel ezelőtt még csak kétféle szériamodell volt elérhető a német piacon, és ezek hatvan százalékkal kerültek többe az azonos kategóriájú hagyományos társaiknál. Ezek alapján nem nagy elvárás az, hogy az új fejlesztések és így az új modellek lassan beszivárognak majd a hazai piacra is. A töltők szempontjából már folyamatos fejlődés látható: az 2013-as év végén nagyjából 30 helyen lehetett az elektromos autókat is kiszolgáló kutakat találni.

 

Hibridek
Ebbe a kategóriába tartoznak azok a járművek, amelyek elektromotort és hagyományos belső égésű motort is használnak. A hibridautók a hagyományos társaiknál nagyjából 20-25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, éppen ezért szén-dioxid kibocsátásuk is alulmúlja az általános értéket. A magyar piacon a hibridautók egyik legismertebb gyártójának több típusa is elérhető. A legolcsóbb 4,6 millió forint, míg a legdrágább közel 12 millió forintért vásárolható meg. A környezettudatos autózásért szerencsére azonban nem kell ennyit kifizetni, ugyanis a japán gyártó úttörő modelljét használtan már 1,5 millió forinttól meg lehet vásárolni. A szóban forgó modell jelentős értékvesztése szakértők szerint abból adódhat, hogy a vásárlók még mindig tartanak a viszonylag összetett elektromos-benzines gépjárművek hibáitól. A legnagyobb félelem az akkumulátorokat övezi, azonban a tapasztalatok alapján ezeknél az autóknál a hibák nem fordulnak elő nagy mértékben.


Autógáz
Az autógáz, más néven LPG, folyékony halmazállapotú szénhidrogén gázok elegye, amelyet gépjárművek üzemanyagaként használnak. Használatával nagyjából 20 százalékkal csökkenhető a káros anyagok kibocsátása a normál motor üzemeltetéséhez képest, így a környezetbarát működés mellett a gazdaságos fenntartás is indokolja: A cseppfolyós autógáz ára hagyományosan a 95-ös benzin 50-60 százalékát teszi ki, ráadásul nagyjából 40 százalékos csökkentést tesz lehetővé az üzemanyag fogyasztásban. Magyarországon egyre több importőr ajánl autógázzal is hajtható gépjárműveket, de az utólagos, nagyjából 300 ezer forintos beszerelés is hatékony és biztonságos megoldás lehet, ráadásul az országban igen sűrűn találni LPG-t is kínáló kutakat.