KRESZ változások a kerékpárosok számára

A világ egy jobb irányba változik- már egy bizonyos értelemben, ha a kerékpárosok egyre növekvő számára gondolunk.

Nem tudni, hogy az egészségesebb életmód utáni vágy (miután dobogós helyezettek vagyunk a koleszterin-túltengés okozta betegségekben), a tisztább, zöldebb közlekedés egyre növekvő, tudatos kifejezése, vagy csak egyszerűen az olcsóbb munkába jutás miatt, de az utóbbi pár évben megduplázódott a kerékpárral közlekedők száma. Sajnos ez nem vonta magával sem a kerékpárutak megduplázódását (folyamatos fejlődésük ellenére Ausztriában több mint tízszer ekkora a hálózat), sem a KRESZ-ben betöltött szerepük nem változott meg: még mindig nem számítanak fő közlekedési eszköznek.

A közlekedési szerepük növekedésével a jól ismert autós-motoros konfliktus egyre inkább átterjed a drótszamarasok és a négykerekűek viszonyára is: egymás szidása, hibáztatása, egymásnak való betartás mind inkább megmutatkozik a két szubkultúra keménymagja közt. A helyzetben komoly szerepet játszik, hogy közlekedési részarányukhoz mérten a motorosok után a kerékpárosok okozzák hazánkban a legtöbb közlekedési balesetet, ráadásul ezekben általában ők húzzák a rövidebbet. Azonban ezekben nem csak a bringások, hanem az őket szabályozó KRESZ-szabályok is hibások.

Ha minden igaz, idén nyáron gyökeresen átalakulnak a KRESZ szabályok - bár éppen három különböző nagy közlekedés-átalakítási projekt is születik egy időben - amely irányvonala során egyszerűsödnek mind maguk a szabályok, mind azok nyelvezete. De az új KRESZ-ben szerepel az is, hogy engedélyezné piros lámpánál a kerékpárosoknak, hogy kis ívben jobbra forduljanak - így a bringások a nélkül közlekedhetnének könnyebben, hogy zavarnák az autósokat. Svájcban már működik ez a rendszer - amely kimutathatóan nem növelte a balesetek számát, de gyorsította a forgalmat - és pár héten belül várhatóan Franciaországban is elfogadják. Továbbá az új KRESZ alapelve szerint külön terepet jelölne ki a gépjárművek, külön terepet a gyalogosok, és ugyancsak külön terepet a kerékpárosok számára - így a drótszamár is fő közlekedési ággá nőné ki magát, amely szemlélettel egy sor konfliktusforrás megoldódna.

Annak, aki félti kerékpárját a lopástól vagy kerékpáros balesetbiztosítást szeretne, javasoljuk, hogy nézze meg az AEGONdirekt.hu oldalán a kerékpár-biztosítás részleteit.