A Costa Concordia balesetének következményei

Sokaknak egyenesen a Titanic jutott eszébe, amikor napokban víz alatti sziklának ütközött, és felborult a Costa Concordia nevű gigantikus luxushajó az olasz partok közelében. A több mint százezer tonna vízkiszorítású, 290 méter magas úszó városon több mint négyezer utas tartózkodott, amelyhez ezer főnél is több személyzet társult. A hajó a szakértők szerint menthetetlen, darabokba vágva fogják eltüntetni valahogy a tengerből – miután kiürítették az összes üzemanyagot a majdnem teli tankból.

Nagy hullámok

A Generali, az RSA Insurance Group és az XL Group biztosító alkotta német biztosítási konzorciumon 405 millió eurót követelhetnek - ennyi volt ugyanis a luxushajó aktuális értéke, amihez hozzájön az utasonként 14 ezer eurónyi kártérítés (ha a hajón lévő üzemanyag szivárogni kezdett volna, akkor ez az összeg az aktuális sokszorosa is lehetne). Azonban nem biztos, hogy meg kell majd fizetniük az utóbbi évek legnagyobb, egy esethez köthető kártérítésének teljes összegét: a kapitány vétkessége szinte világít, és a szakértők egyértelműen állítják, hogy a hajónak nem szabadott volna ennyire gyorsan felborulnia, ha minden biztonsági előírást betartanak a kivitelezők a monstrum építésénél.

A 17 halálos áldozat és a 15 további eltűnt személy nem annyira vészes az utasok számához viszonyítva, azonban ahhoz bőven elég volt, hogy várhatóan legalább egy évre visszavesse az egyetlen, válság alatt is két számjegyű növekedésre képes turisztikai ágazatot: a luxushajóm való nyaralást. A Concordia részvényei (amely egyébként piac igen nagy szegletét ellenőrzi) 20 százalékot zuhantak a baleset után, és a többi hajótársaság értékpapírjai is egyszámjegyű visszaesést könyvelhettek el. Az eddig kétkedések nélkül legbiztonságosabbnak tartott hajóutakat főszezonban (amely januártól márciusig tart) folyamatosa mondják le, az utazási árak esnek.

Mivel az eddigi évek dinamikus utasszám-növekedéséhez igazították a társaságok az új hajók rendelését, ezért jövőre sok kabin maradhat kihasználatlan (eddig közel 90 százalék volt a kihasználtsági ráta), amely tovább nyomhatja az árakat. Ráadásul az egyre hízó, minden elképzelhető (és elképzelhetetlen) extrával felszerelt úszó városok mérete is csökkenhet a baleset okán, hisz az évek óta kisebb hajókért kampányoló Nautilus International egyenes összefüggést talált a hajó mérete, és a baleset megállíthatatlansága közt - amit több szakértő visszaigazolt. A legnagyobb csapást mégis az mérné a piacara, ha kitiltanák a luxusmonstrumokat a környezetvédelmi körzetekből – arra hivatkozva, hogy ha egy hasonló baleset során kilyukad az üzemanyag tartáj, az egyenlő egy ökológiai katasztrófával.

Napokig szerepelt a hírek fősodrában a Costa Concordia nevet viselő luxushajó balesete, amely Olaszországban futott sziklának, majd oldalára borult. A sokak által Titanichoz hasonlított esemény tényleg nem mindennapi: hatalmas luxushajókat nagyon ritkán érnek komoly balesetek, és már csak ezért is érthető a sajtó nagy érdeklődése. Sokan a kapitány személyével, előző baleseteivel, vezetési stílusával, a hídon tartózkodó esetleges nőszeméllyel foglalkoztak, vagyis a média fantáziáját szabadon engedve próbálta kitalálni miért történhetett a baleset. Pedig a baleset a baleset sokkal érdekesebb kissé globálisabb szemszögből vizsgálva.

Pánik és bizonytalanság

A Costa Concordia a Costa Crociere nevű cég flottájának volt egyik zászlóshajója, amely cég viszont az egyik legnagyobb luxushajózással foglakozó társaság a Carnivals száz százalékos tulajdona, immáron több mint 11 éve. A 101 hajót úsztató cég kis híján a tengeri luxusturizmus csaknem felét uralja, ráadásul hiába van székhelye Amerikában, bevételének negyven százaléka Európából származik, így az olasz baleset igencsak érintette a céget. A 11 holttest és a 24 eltűnt személy szaldója elég nagy ahhoz, hogy a cég részvényeinek összege egy csapásra húsz százalékot essen, és az sem tett túl jót a megítélésnek, hogy a több ezer túlélőt egy ingyenes, újabb hajóúttal kívánta kárpótolni a balesetért.

A baleset nagyságának végösszegét 405 millió dollárra becsülik, személyi sérülések nélkül (ezek nagy részét az utasbiztosítások fedezik) – feltéve hogy a majdnem teljes teli tank nem szabadul ki a tengerbe, hisz akkor az összeg a többszörösére nőhet. A hajót egy német biztosítási konzorcium a Generali, az RSA Insurance Group és az XL Group biztosító biztosította, amely akár anyagilag is belerokkanhat a hirtelen rászakadt euroszázmilliós követelésekbe. Ráadásul a hajótársaságok nem is nagyon igyekeznek csökkenteni ezeket a károkat- hisz minden megrendelésre kiéhezett cégektől a biztosítási összegért jobb technikát is kaphatnak.

Még nagyobb távlatok

A luxushajó utazás volt a válság alatt az egyetlen turisztikai ágazat, amely évről évre tudta növelni mind forgalmát, mind bevételeit, úgy hogy az árakat is képes volt közben visszaszorítani – ráadásul ez a növekedés a legtöbbször két számjegyű összeg volt. A hajózás leginkább a január-áprilisi időszakban dívik, a cégek ekkor kasszírozzák bevételeik több mint harmadát, így a baleset időzítése is szerencsétlen volt számukra. A kiváltott pánikhangulat könnyen visszavetheti az egész üzletágat (utak lemondásáról egyre több hír érkezik, bár cégek igyekeznek tompítani a pánikhangulatot): hosszú ideje ez lehet a piac első veszteséges éve. Idén 20,1 millió utasra számítottak, egy millióval többre, mint tavaly, és mivel ezen előrejelzések alapján rendelik meg az új hajókat, ezért könnyen nagy kapacitás maradhat kihasználatlanul - amelyre még nem igazán volt példa.

A baleset átalakíthatja az egész piacot is: a hajók vízkiszorítása egyre nőtt, magasságukkal együtt, hisz egyre több és extrább szolgáltatásokat építettek be ezekbe az úszó városokba. Ám a merülési mélység nem igazán változhatott a turisták kényelme, és a látvány végett, így egyre veszélyesebbekké váltak a hajók. Szakértők szerint a Costa Concordiának nem szabadott volna ennyi idő alatt eldőlnie, ha mindent úgy építenek meg rajta, ahogy azt a biztonsági előírások megkövetelték volna- csak épp a piaci érdekek átírták ezt a szabályt. Mivel Nautilus International már ez előtt is kampányolt az utasszállítók gigantikussá terebélyesedése miatt, ezért könnyen elképzelhető, hogy ezentúl a hajók mérete vissza fog csökkenni az évekkel ezelőtti átlagos méretre. Ha pedig kilyukad az üzemanyag tartály, akkor számos gyönyörű környezetvédelmi övezetből kitilthatják az úszó szállodákat.