A vész hullámai: Veszélyessé váló luxushajózás

A turizmus egyetlen, a válság éveiben is folyamatosan, és dinamikusan növekvő ágazata a luxushajózás volt: közel 90 százalékos kabinkihasználtság, évről évre növekvő utasszám, és ehhez hozzáigazított új hajórendelések.

. Csakhogy a Costa Concordia olaszországi tragédiája megtörte ezt a trendet: a több mint kéttucat életet követelő hajóbeleset hírére sorba mondták vissza a foglalásokat, vagy épp próbálták visszaváltani a jegyeket. Ráadásul a baleset során az is kiderült, hogy cégek nem tartották be a megfelelő biztonsági előírásokat a hajó építésénél, és a kapitány sem volt épp a helyzet magaslatán a baleset bekövetkeztekor.

Megtépázott renomé

A hajózás mégis csak a legbiztonságosabb közlekedési módozat, és a Costa Concordiához hasonló katasztrófa igen régen nem történt, így az utasoknak szépen lassan kezdett visszatérnie a bizalma a hajózás iránt. Egészen pár nappal ezelőttiig, amikor ugyanazon cég másik luxushajója, a Costa Allegra szenvedett csúnya balesetet a Seychelle-szigetek környékén. Bár a nagy tűzben senki sem halt meg, de a hajó mozgásképtelen lett, és az utasokat a szigetek parti őrségének kellett segítenie kimenteni. Az anyacég értéke ismét esett egyet a tőzsdén (miközben az utasbiztosítási hajlandóság érezhetően nőtt), és újabb utazás-lemondás hullám kezdődött.

Ráadásul nem a hajóbalesetek az egyetlen, amelytől a hajóutasoknak rettegniük kell. A Szomáliai kalózok egyre messzebb mennek hazájuk partjaitól - volt már példa Madagaszkár és India közeli kalóztámadásra is, ráadásul az üzletágba csatlakoztak a Niger-delta lázadó szervezetei is, így a támadások száma dinamikusan növekszik (annak ellenére, hogy a kiküldött hadihajók 29-ről 17 százalékra csökkentették egy-egy akció sikerességét). Az ellenük való felkészülés nagyjából 7 milliárd dollárral terhelte meg hajózási vállalatok, és az utat biztosítani próbáló országok költségvetését (ebből az immáron ember és hajórablásra is kiterjedő biztosítási díjak összege 560 millió dollár volt), miközben a kalózok összesen egy év alatt 160 millió dollárnyi haszonra tettek szert.