Mi az a jet lag és hogyan tegyünk ellene?

A jet lag azoknak a tüneteknek a közös megnevezése, amelyeket akkor érzünk, ha repülőn utazva egy vagy több időzónán átlépünk. Igazán jó magyar kifejezés nincs rá, talán időátállási rosszullét lehetne.

#@UTAS_BANNER1@#

Akkor érezzük, ha keletre vagy nyugatra utazunk, és nem tudjuk elég gyorsan átállítani a biológiai óránkat a célállomás idejéhez. Általában annyi nap kell az átálláshoz, ahány időzónán átmentünk. Nem betegség, de néhány elég kellemetlen tünettel jár: álmatlanság éjjel, és aluszékonyság nappal, koncentrációs nehézség, kimerültség, fejfájás, étvágytalanság.

Külföldre utazik? Ne kockáztassa az utazás felhőtlen örömeit, kössön utasbiztosítást online!

Ezek a tényezők tovább súlyosbítják a tüneteket:

  • Kelet felé utazni
  • Télből nyárba utazni
  • Idősebb emberek jobban megszenvedik
  • Minél több időzónán kelünk át, annál rosszabb
  • A stressz is súlyosbítja a tüneteket

Ennyit a történetéről, a jó hír az, hogy tehetünk ellene:

  • Aludjunk egy jót a repülés előtt, kerüljük a stresszes helyzeteket.
  • Már a repülőn állítsuk az óránkat a célállomás idejéhez.
  • Igyunk sokat, de ne kávét vagy alkoholt, hanem vizet, gyümölcslevet.
  • Próbáljunk a célállomás ideje szerint enni, de ne együnk túl sokat/állandóan.
  • Próbáljunk szunyókálni a repülőn, hazsnáljunk füldugót és szemmaszkot ha szükséges. Altatót is bevehetünk.
  • Ha érkezés után gyorsan magunkhoz kell térnünk, vegyünk be melatonint tartalmazó pirulát, hogy jelezzük az agyunknak, hogy az éjjel közeleg.